Jedním z problémů, který v současnosti řeší nejeden majitel automobilu, je vznik karbonových usazenin v motoru a to jak v benzínovém, tak i dieselovém

Řešením je Dekarbonizace – s vývojem nových technologií se také zvyšuje počet různých řešení tohoto problému.

1tomasventily1800

1tomasventily2800

Jak se tedy karbonu na různých součástech motoru zbavit?

Současná rychlost vývoje technologií a detailní znalost procesu spalování u zážehových i vznětových motorů dnes posunula hranice v řešení ochrany před tvrdými karbonovými usazeninami v pohonných jednotkách mnohem výše. Je nezbytné poznat nejdříve příčinu vzniku těchto úsad. Již po ujetí prvních deseti tisíc kilometrů lze pozorovat výraznější usazování částic karbonu na ventilech, v sacím traktu, ve spalovacím prostoru či v okolí EGR ventilu (pokud je jím vůz vybaven). Posledním místem, kde lze úsady citelně rozpoznat je filtr pevných částic (DPF).

1tomasventily3800

1tomasventily4800

Negativní procesy v motoru vysvětluje Jiří Kocourek, obchodně-technický manažer společnosti I.O.B. spol. s r.o., která zastupuje v České a Slovenské republice americkou značku BG Products Inc., produktově zaměřenou právě na proces dekarbonizace:

1tomasventily5800

„Velmi tvrdé úsady karbonu zapříčiňují opotřebení stěn válce, vodítek ventilů, vstřikovačů. Úsady na sedlech ventilů a pístních kroužcích vedou ke sníženému kompresnímu tlaku v motoru. Úsady na pístu mění negativním způsobem kompresní poměr motoru a zanesený vstřikovač není schopen efektivně rozprášit palivo. Karbon, který se dostává mezi pístní kroužek a stěnu válce, vydírá válec a tím v každém cyklu v tomto opotřebení zůstane malé množství motorového oleje, který shoří ve spalovací komoře. Tím se vytváří stále houževnatější úsady. V neposlední řadě dochází vlivem spalovaní motorového oleje k zanášení filtru pevných částic DPF.“

Pokud se vzniklá situace s usazováním karbonu neřeší

– je za čas následek mnohem citelnější. Kromě zvýšené hladiny škodlivých emisí může za volantem nepříjemně překvapit výrazný pokles výkonu motoru a také stále narůstající spotřeba paliva vozu. Problémem je navíc skutečnost, že vše přichází postupně. Proto je velmi malá pravděpodobnost, že si uvedených změn ve spojení s tvorbou karbonových úsad majitel vozu všimne včas. Následně je ohrožena především celková životnost motoru a to jak zážehového, tak i vznětového.

Dekarbonizace dnes komplexně řeší problém s tvorbou karbonových usazenin.

Ještě před několika lety byla jediným spolehlivým řešením v účinném boji s karbonem kompletní demontáž motoru a složité mechanické čistění jednotlivých součástek většinou drátěnými kartáči. Hrozilo ovšem mechanické poškození či kontaminace motoru částicemi čištěného karbonu. Světovým trendem v autoopravárenském průmyslu je dnes zcela jednoznačně 100% účinná bezdemontážní dekarbonizace. Právě společnost BG Products Inc. má v této oblasti po desetiletí trvající zkušenosti. „Dnes jsou vlastně z našeho odborného pohledu dva základní způsoby řešení dekarbonizace“, dodává Jiří Kocourek, který má mnohaleté zkušenosti z oboru dekarbonizace.

První způsob ochrany je v rukách majitelů vozů

Ti mohou použít speciální účinný přípravek, udržující celý spalovací systém ve vynikajícím stavu a předcházející tak opotřebení a následně nákladným opravám, jakými je např. výměna ventilů, pístních kroužků či EGR ventilů. Jedna aplikace takového přípravku do palivové nádrže má dlouhotrvající účinnost až 10 000 km a po celou dobu není nutno používat žádné další přípravky. Druhým zásadním řešením je v okamžiku silného znečištění spalovacích prostorů karbonem komplexní profesionální dekarbonizace, prováděná na speciálních přístrojích BG Econo ISC, které vlastní několik servisních center v ČR.

Proces profesionální dekarbonizace spočívá

– v přesně stanoveném režimu nastavení tlaků, průběhu akcelerace, následného chodu ve volnoběžných otáčkách a splnění časových úseků pro jednotlivé procesy čištění. Celý proces komplexní profesionální dekarbonizace trvá nejdéle 1,5 hodiny. Následuje jízdní zkouška a po ujetí cca 10 kilometrů je možno provést změření škodlivých emisí. Rozdíl v hodnotách je znatelný okamžitě a logicky ve prospěch procesu dekarbonizace.

Relativně novinkou v této oblasti

– je zbavení nebezpečných úsad také v případě filtru pevných částic DPF. Celý proces jeho čištění probíhá za chodu motoru, kdy se během 50 minut efektivně a absolutně bezpečně odstraní nahromaděné uhlovodíkové úsady (neboli saze). Unikátní a patentovaná technologie předchází drahým výměnám zanesených filtrů pevných částic a stejně tak nebezpečnému mechanickému „vytloukání“.

Celý proces čištění filtru pevných částic se provádí, díky technologii BG Products, přímo na voze bez složité demontáže. To přináší úsporu nejen časovou, ale především finanční pro majitele takto zasažených vozů.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - DEN DÍKŮ SPOLEČNOSTI HONDA RACING: Společnost Honda slaví na okruhu Motegi 60 let své účasti v závodech mistrovství světa

DEN DÍKŮ SPOLEČNOSTI HONDA RACING:...

Šedesát let od svého prvního vstupu do závodů mistrovství světa oslavila společnost Honda již podesáté „Den díků“ nazvaný Honda Racing Thanks Day, kterého se dnes na okruhu Twin Ring v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen Užitkové vozy zvyšuje prodeje na českém trhu

Volkswagen Užitkové vozy zvyšuje...

Volkswagen Užitkové vozy upevňuje v závěru roku svou pozici jedničky na českém trhu 5451 registrací od ledna do října představuje meziroční nárůst o 9,0 % Po velmi úspěšném říjnu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai prezentuje na konferenci MIF 2019 filozofii budoucí mobility, zaměřenou na člověka

Hyundai prezentuje na konferenci MIF 2019...

Na konferenci Mobility Innovators Forum 2019, pořádané společností Hyundai CRADLE, se setkávají lídři z různých oblastí, aby diskutovali o budoucích příležitostech Výkonný viceprezident...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CITROËN SPOUŠTÍ ELEKTRICKOU OFENZÍVU V NABÍDCE UŽITKOVÝCH VOZŮ!

CITROËN SPOUŠTÍ ELEKTRICKOU OFENZÍVU V...

Citroën, zaujímající v prvním pololetí letošního roku 6. místo v Evropě (jeho tržní podíl byl 9,2 %), je významnou značkou, která psala historii výroby užitkových vozidel. Pro posílení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai vyvíjí jako první na světě technologii pro aktivní eliminování hluku od podvozku

Hyundai vyvíjí jako první na světě...

Nové průkopnické řešení významně zlepšuje aktuální technologii eliminace hluku Překonání limitů dosavadní technologie pro aktivní eliminování hluku DSP analyzuje hluk a vyšle zvukovou...