Jedním z problémů, který v současnosti řeší nejeden majitel automobilu, je vznik karbonových usazenin v motoru a to jak v benzínovém, tak i dieselovém

Řešením je Dekarbonizace – s vývojem nových technologií se také zvyšuje počet různých řešení tohoto problému.

1tomasventily1800

1tomasventily2800

Jak se tedy karbonu na různých součástech motoru zbavit?

Současná rychlost vývoje technologií a detailní znalost procesu spalování u zážehových i vznětových motorů dnes posunula hranice v řešení ochrany před tvrdými karbonovými usazeninami v pohonných jednotkách mnohem výše. Je nezbytné poznat nejdříve příčinu vzniku těchto úsad. Již po ujetí prvních deseti tisíc kilometrů lze pozorovat výraznější usazování částic karbonu na ventilech, v sacím traktu, ve spalovacím prostoru či v okolí EGR ventilu (pokud je jím vůz vybaven). Posledním místem, kde lze úsady citelně rozpoznat je filtr pevných částic (DPF).

1tomasventily3800

1tomasventily4800

Negativní procesy v motoru vysvětluje Jiří Kocourek, obchodně-technický manažer společnosti I.O.B. spol. s r.o., která zastupuje v České a Slovenské republice americkou značku BG Products Inc., produktově zaměřenou právě na proces dekarbonizace:

1tomasventily5800

„Velmi tvrdé úsady karbonu zapříčiňují opotřebení stěn válce, vodítek ventilů, vstřikovačů. Úsady na sedlech ventilů a pístních kroužcích vedou ke sníženému kompresnímu tlaku v motoru. Úsady na pístu mění negativním způsobem kompresní poměr motoru a zanesený vstřikovač není schopen efektivně rozprášit palivo. Karbon, který se dostává mezi pístní kroužek a stěnu válce, vydírá válec a tím v každém cyklu v tomto opotřebení zůstane malé množství motorového oleje, který shoří ve spalovací komoře. Tím se vytváří stále houževnatější úsady. V neposlední řadě dochází vlivem spalovaní motorového oleje k zanášení filtru pevných částic DPF.“

Pokud se vzniklá situace s usazováním karbonu neřeší

– je za čas následek mnohem citelnější. Kromě zvýšené hladiny škodlivých emisí může za volantem nepříjemně překvapit výrazný pokles výkonu motoru a také stále narůstající spotřeba paliva vozu. Problémem je navíc skutečnost, že vše přichází postupně. Proto je velmi malá pravděpodobnost, že si uvedených změn ve spojení s tvorbou karbonových úsad majitel vozu všimne včas. Následně je ohrožena především celková životnost motoru a to jak zážehového, tak i vznětového.

Dekarbonizace dnes komplexně řeší problém s tvorbou karbonových usazenin.

Ještě před několika lety byla jediným spolehlivým řešením v účinném boji s karbonem kompletní demontáž motoru a složité mechanické čistění jednotlivých součástek většinou drátěnými kartáči. Hrozilo ovšem mechanické poškození či kontaminace motoru částicemi čištěného karbonu. Světovým trendem v autoopravárenském průmyslu je dnes zcela jednoznačně 100% účinná bezdemontážní dekarbonizace. Právě společnost BG Products Inc. má v této oblasti po desetiletí trvající zkušenosti. „Dnes jsou vlastně z našeho odborného pohledu dva základní způsoby řešení dekarbonizace“, dodává Jiří Kocourek, který má mnohaleté zkušenosti z oboru dekarbonizace.

První způsob ochrany je v rukách majitelů vozů

Ti mohou použít speciální účinný přípravek, udržující celý spalovací systém ve vynikajícím stavu a předcházející tak opotřebení a následně nákladným opravám, jakými je např. výměna ventilů, pístních kroužků či EGR ventilů. Jedna aplikace takového přípravku do palivové nádrže má dlouhotrvající účinnost až 10 000 km a po celou dobu není nutno používat žádné další přípravky. Druhým zásadním řešením je v okamžiku silného znečištění spalovacích prostorů karbonem komplexní profesionální dekarbonizace, prováděná na speciálních přístrojích BG Econo ISC, které vlastní několik servisních center v ČR.

Proces profesionální dekarbonizace spočívá

– v přesně stanoveném režimu nastavení tlaků, průběhu akcelerace, následného chodu ve volnoběžných otáčkách a splnění časových úseků pro jednotlivé procesy čištění. Celý proces komplexní profesionální dekarbonizace trvá nejdéle 1,5 hodiny. Následuje jízdní zkouška a po ujetí cca 10 kilometrů je možno provést změření škodlivých emisí. Rozdíl v hodnotách je znatelný okamžitě a logicky ve prospěch procesu dekarbonizace.

Relativně novinkou v této oblasti

– je zbavení nebezpečných úsad také v případě filtru pevných částic DPF. Celý proces jeho čištění probíhá za chodu motoru, kdy se během 50 minut efektivně a absolutně bezpečně odstraní nahromaděné uhlovodíkové úsady (neboli saze). Unikátní a patentovaná technologie předchází drahým výměnám zanesených filtrů pevných částic a stejně tak nebezpečnému mechanickému „vytloukání“.

Celý proces čištění filtru pevných částic se provádí, díky technologii BG Products, přímo na voze bez složité demontáže. To přináší úsporu nejen časovou, ale především finanční pro majitele takto zasažených vozů.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pětinu dopravních nehod způsobuje únava. Přesto si polovina řidičů myslí, že se s ní dokáže vypořádat bez odpočinku

Pětinu dopravních nehod způsobuje...

Téměř polovina řidičů má osobní zkušenost s mikrospánkem za volantem. Přitom mikrospánek nepřichází jako blesk z čistého nebe – ospalost a zhoršená koncentrace ho vždy provází dlouho...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai zavádí novou strukturu výzkumu a vývoje, která urychlí reakce na měnící se požadavky trhů

Hyundai zavádí novou strukturu výzkumu...

Organizace založená na systémech a platformách zefektivní proces vývoje vozidel Nové centrum pro vývoj automobilových platforem zohlední požadavky jednotlivých trhů již od fáze vývoje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÉ SUV CITROËN C5 AIRCROSS: JIŽ 50 000 PRODANÝCH KUSŮ!

NOVÉ SUV CITROËN C5 AIRCROSS: JIŽ 50...

Šest měsíců po svém uvedení na trh registruje nové SUV Citroën C5 Aircross již více než 50 000 prodaných kusů. Tímto výkonem se řadí na třetí místo mezi nejprodávanějšími osobními...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai IONIQ Electric opět upevnil své postavení nejúspornějšího vozu

Hyundai IONIQ Electric opět upevnil své...

O uplynulém víkendu se v rámci tradičního Rally Bohemia konala také soutěž Eco Energy Rally Bohemia, která se mohla pochlubit účastí kompletní špičky světového poháru FIA Electric and New...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Flotila vozů Hyundai přináší autodromu posílení bezpečnosti a jistotu včasné pomoci

Flotila vozů Hyundai přináší...

Tři silné a výkonné vozy Hyundai, které získal mostecký autodrom od nošovické automobilky za symbolickou korunu, se zařadily mezi nejdůležitější techniku autoparku. Slouží totiž jako Safety...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Motor Czech má nové vedení marketingu

Hyundai Motor Czech má nové vedení...

Společnost Hyundai Motor Czech přijala Janu Sekerákovou na pozici marketingové ředitelky. Po příchodu Alexe Kima a Martina Saitze se tak jedná o další podstatnou změnu ve vrcholovém managementu....