Jak se vyrábějí originální pneumatiky pro prvovýrobu?

Koupě nového vozu je pro každého velký okamžik.

Ve vzrušení z nového vozu se asi málokdo zajímá o to, kde se vzaly jeho pneumatiky

Většina lidí bere pneumatiky montované na vůz při jeho výrobě (OE) zcela automaticky, a neví nic o tom, co tomu předcházelo. Věděli jste třeba, že většina nových vozů má unikátní sadu pneumatik konstruovaných speciálně tak, aby maximálně vyhovovaly dané značce, modelu a typu vozu? Postup návrhu a výroby originálních pneumatik nyní přibližuje společnost Goodyear.

Proč jsou originální pneumatiky tak důležité?

Goodyear investuje obrovské množství času a úsilí do vývoje optimálních OE pneumatik pro nové vozy. Vždy jsou navrhovány speciálně pro konkrétní značku, model a typ vozu. Výsledkem je, že každému vozu jeho originální pneumatiky skvěle sedí, protože respektují všechny specifické požadavky, přinášejí skutečný zážitek z jízdy a zvyšují bezpečnost a výkonnost vozu. Při výměně tak potom mohou vozu logicky zajistit jeho optimální výkonnost opět jen originální pneumatiky.

Od zadání k výrobě

Hnacím motorem vývoje originálních pneumatik jsou inovace. Každý vůz je jiný a trh se neustále vyvíjí, takže každá OE pneumatika vyžaduje, aby Goodyear k jejímu vývoji přistoupil od úplného začátku a se snahou maximálně vylepšit její užitné vlastnosti. Vývoj OE pneumatik tak může od prvních náčrtů až po konečnou výrobu zabrat dva až tři roky. Každý nový vůz musí být při výrobě obut do OE pneumatik a automobilky při plánování výroby obesílají několik různých výrobců pneumatik se svými požadavky, mezi nimiž bývá třeba vysoká ovladatelnost, nízká úroveň hlučnosti nebo stabilita ve vysokých rychlostech. Tým techniků společnosti Goodyear pak začne pracovat na prvním návrhu. Vlastní vývoj pneumatiky ovšem začíná, až když se výrobce pro OE pneumatiku, kterou považuje pro svůj nový vůz za nejvhodnější, skutečně rozhodne.

Analýza a simulace

Každý proces vývoje OE pneumatik začíná fází podrobného výzkumu a vývoje. Designéři a automobiloví inženýři při ní věnují až šest měsíců dosažení ideální synergie mezi vozidlem a jeho pneumatikami a průběžně při tom těsně spolupracují s konkrétní automobilkou. Tato analytická fáze je zásadní pro pochopení, do jak velké míry se mohou OE pneumatiky podílet na naplňování specifických požadavků kladených na nový vůz.

Návrh a vývoj

Jakmile se tým konstruktérů a techniků dobere konkrétní představy o tom, co přesně výrobce chce a potřebuje, začíná Goodyear získaná data analyzovat a navrhovat novou OE pneumatiku. To trvá zhruba 18 až 24 měsíců, během nichž musí vývojový tým spojit všechny specifické požadavky a na míru střižené inovace do podoby ideální pneumatiky. V této fázi se musí zaobírat více než 200 výkonnostními kritérii, která ideální OE pneumatiku charakterizují. Musí přitom samozřejmě vybírat: u každé pneumatiky je nutné pracně hledat kompromis mezi často zcela protichůdnými výkonnostními charakteristikami, jako jsou například:

§  Ovladatelnost  

To, jak se pneumatika chová při řízení, v zatáčkách a/nebo při zrychlování, ovlivňuje dynamiku jízdy, bezpečnost a pocit z jízdy.

§  Brzdné vlastnosti

Chování při brzdění na suchém i mokrém povrchu je klíčovým faktorem výkonnosti pneumatik, protože je základním předpokladem bezpečnosti jízdy.

§   Valivý odpor

Síla, která působí proti pohybu vozu při odvalování pneumatik po povrchu vozovky. Pro uživatele jde o kritérium zásadního významu, protože menší tření znamená nižší spotřebu paliva.

§  Pohodlí

Schopnost vyrovnat se s nárazy, nerovnostmi a případným nerovnoměrným opotřebením přispívá k pohodlné a bezproblémové jízdě.

§  Hlučnost

Pneumatiky jsou jedním z hlavních faktorů ovlivňujících hluk uvnitř vozu (to, co slyší řidič) i jeho vnější hlučnost (zvuk jedoucího vozu).

§  Postup opotřebení pneumatiky

Rychlost, s jakou se pneumatiky opotřebovávají, se podepisuje na jejich životnosti. Pneumatiky by se také měly po celém svém povrchu opotřebovávat rovnoměrně.

Testy

Ještě před zahájením výroby musí OE pneumatiky projít fází přísných zkoušek. Inženýři a testovací řidiči podrobují jejich prototyp rozsáhlým testům. Každou novou pneumatiku při nich ve zkušebních zařízeních společnosti Goodyear posuzují podle více než 50 hodnotících kritérií.

Konečný výrobek je pak výsledkem až 200 zkušebních jízd v nejrůznějším terénu a na různých zkušebních drahách, až 400 testů v laboratořích a 300 tisíc ujetých kilometrů při zkušebních jízdách za různého počasí a v různých klimatických podmínkách.

Výroba

Teprve když pneumatiky projdou všemi potřebnými zkouškami a schválením výrobce vozidla, může skutečně začít proces jejich průmyslové výroby. Protože jsou konstruovány novému modelu vozu přesně na míru, může tato poslední etapa zabrat další 2 až 6 měsíců. Konečný výrobek, který nakonec z výrobní linky sjíždí, tak představuje pracný výsledek několika let pečlivé konstrukce, důkladných zkoušek a výrobního postupu na míru – to vše s konečným cílem dosažení ideálního zážitku z jízdy, maximální úrovně bezpečnosti a vysoké výkonnosti.

Uvedení na trh

V závěrečné fázi jsou pneumatiky připraveny pro uvedení na trh. Namontují se na vozidla, pro něž byly zkonstruovány, a míří na nich k zákazníkům. Když nastane čas pro jejich výměnu, mohou zákazníci dealery požádat, aby jejich milovaný vůz opět obuli do originálních pneumatik, které byly speciálně vyrobeny právě pro jejich konkrétní model. Obecně mohou být OE pneumatiky letní, zimní i celoroční. Některé bývají označeny logem výrobce vozu, aby je zákazníci snadno poznali a mohli si je vždy správně vybrat.

Společnost Goodyear se vždy snažila spojit svou bohatou historii a pozici na čele technického pokroku. Do budoucna se hodlá zaměřit na:

  • §  zlepšování trvalé udržitelnosti díky dosažení velmi nízkého valivého odporu (Ultra Low Rolling Resistance; ULRR) a využíváním ekologických výrobních postupů a materiálů;
  • §  zlepšování ovladatelnosti pro vysoce výkonná a ultravysoce výkonná vozidla (Ultra /Ultra/ High Performance vehicles; UHP a UUHP);
  • §  zvyšování pohodlí při jízdě pomocí omezování vibrací, snižování nerovností a hladiny vnitřního/vnějšího hluku.

O společnosti Goodyear

Goodyear je jedním z největších světových výrobců pneumatik. Společnost zaměstnává přibližně 66 000 pracovníků a své výrobky vyrábí ve 48 závodech v 21 zemích světa. Dvě inovační centra – Akron v Ohiu a Colmar-Berg v Lucembursku – usilují o rozvoj nejmodernějších výrobků a služby, které stanovují technologické a výkonnostní standardy pro celé odvětví.

Více informací o společnosti Goodyear a jejích produktech na:

www.goodyear.cz

 Další fotografie jsou dispozici v našem online tiskovém středisku:

http://news.goodyear.eu

Můžete také sledovat

náš twitterový účet @Goodyearpress nebo vstoupit do naší skupiny ThinkGoodMobility na LinkedIn.

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...