Goodyear zkoumá sníh

Každá sněhová vločka je malý zázrak, jedinečný útvar složený z miliard ledových krystalů. Přesto mají všechny sněhové vločky něco společného: šest vrcholů, nebo přesněji šesterečnou souměrnost. Proč? Protože molekuly vody se vždy uspořádávají pod úhlem 60 nebo 120 stupňů. Přední světový výrobce pneumatik Goodyear si dal za cíl tento zázrak přírody prozkoumat do detailu. V jeho vysoce specializované sněhové laboratoři výzkumníci zkoumají interakci mezi sněhem a pneumatikami, aby mohli dále zlepšovat možnosti jízdy v zimě.

Výzkum sněhu

Sníh se vyskytuje v mnoha různých formách. Skotové mají pro sníh dokonce 421 různých označení. Skutečnost je taková, že sníh neustále mění stav, protože jednotlivé sněhové krystaly se na místech svého dotyku rozrůstají. Tento fyzikální proces se nazývá spékání. Zatímco suchý prachový sníh váží 30 kg na každý metr krychlový, zhutnělý starý sníh na zemi může dosáhnout hmotnosti až 500 kg na metr krychlový a pevný sníh (firn) dokonce 800 kg na metr krychlový. Fascinující studium sněhu těsně souvisí s hlavním oborem výzkumu, kterým je vývoj zimních pneumatik. Sníh může být velmi proměnlivý, taková je proto i jízda po zasněžené silnici. A struktura sněhu výkonnost pneumatik přímo ovlivňuje.

Hodina fyziky na zasněžené cestě

Jede-li vůz po zasněžené cestě, proces spékání způsobuje, že se sníh na pneumatiku lepí. V závislosti na podmínkách ulpívá na běhounu sněhu více či méně. Tento jev lze snadno pozorovat. Jede-li vůz po čerstvě napadaném sněhu, pokrývá se jím celá pneumatika. Na uježděném sněhu sníh zůstává jen v dezénových drážkách běhounu, takže běhoun je černý a bílý. A když už je sníh tvrdý a zatuhlý, na běhoun se vůbec nelepí a pneumatika zůstává černá. Tuto interakci mezi sněhem a pneumatikou ovlivňují také další faktory jako teplota vzduchu a rychlost jízdy.

V praxi zimní pneumatiky na sněhu podávají nejlepší výkon, pokud jsou všechny jejich záběrové hrany odkryté. Pokud na pneumatice neulpívá sníh, nesčetné zářezy běhounu fungují ideálně. Prémiové zimní pneumatiky o rozměru 205/55R16 jako Goodyear UltraGrip 9+ mají více než 2500 speciálně navržených příčných drážek pro optimální záběr. Porozumění fyzice sněhu a jeho interakce s pneumatikami tak má pro vývoj zimních pneumatik zásadní důležitost.

High-tech výzkum

Jako jeden z předních světových výrobců pneumatik Goodyear do dalšího vývoje svých zimních pneumatik významně investuje. Jeho ambiciózní vývojový tým zkoumá vlastnosti sněhu až do nejmenších detailů ve špičkově zařízené sněhové laboratoři, kterou za tímto účelem nedávno otevřel ve svém lucemburském centru Goodyear Research Center. „Teplota vzduchu v jednotlivých odděleních se pohybuje mezi 0° a minus 40 °C,“ vysvětluje dr. Frank Schmitz, vedoucí týmu aplikované technologie fyzikálních měření. Velmi rozsáhlé výzkumné aktivity začínají výrobou sněhových krystalů v různých formách. Inženýři pak vzorky sněhu analyzují za použití mikro-počítačové tomografie a pomocí moderního softwaru vytvářejí poučné 3D modely jednotlivých vzorků. „Získané poznatky nám pomáhají lépe porozumět morfologii sněhu a jejímu dopadu na užitné vlastnosti zimních pneumatik,“ říká Frank Schmitz. Kromě toho fyzikové různé typy sněhu kombinují, aby nasimulovali podmínky zasněžené vozovky. Při použití měřicích zařízení jako je třeba tribometer pak materiáloví inženýři intenzivně zkoušejí tření pneumatik na sněhu s cílem zdokonalovat pryžovou směs, profil a uspořádání příčných drážek pneumatik. Získané laboratorní výsledky skvěle doplňují poznatky zkušebních řidičů, kteří nové pneumatiky testují v praxi na zimních okruzích ve Švýcarsku, Skandinávii a na Novém Zélandu. Laboratorní a praktické znalosti potom směřují přímo do vývoje pneumatik Goodyear UltraGrip.

Číslo 1 v zimních testech

Výsledky nezávislých testů zimních pneumatik již několik desetiletí potvrzují vysokou úroveň užitných vlastností pneumatik řady Goodyear UltraGrip. Také v nejnovějším testu zimních pneumatik pro sezónu 2019 německý automobilový magazín auto motor und sport vyhlásil pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ za vítěze testu. Stejně jako Goodyear UltraGrip 9+ tato novinka nabízí zdokonalenou směs. Speciální plastifikátor na bázi pryskyřice a rostlinných olejů zajišťuje, že si pneumatiky uchovávají pružnost i za nízkých teplot. To spolu se sofistikovaným dezénem a inovativními 3D příčnými drážkami zajišťuje, že zimní pneumatiky UltraGrip nabízejí optimální přilnavost a pohodlí za jakýchkoli zimních podmínek – na sněhu, na ledu, na mokrých i suchých komunikacích. Další zajímavá fakta o sněhu můžete najít na stránce ZDE nebo od konce tohoto týdne i v zábavném zimním testu na Facebooku společnosti Goodyear.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear bude dodávat pneumatiky týmům na evropském seriálu Le Mans

Goodyear bude dodávat pneumatiky týmům...

Goodyear vyvíjí pneumatiky pro týmy, které budou v roce 2020 soutěžit v kategorii LMP2 Mistrovství světa endurance FIA Pro kategorii LMGTE bude Goodyear v roce 2020 výhradním dodavatelem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear ’66: film Le Mans ’66 odhaluje i zajímavý příběh pneumatik

Goodyear ’66: film Le Mans ’66...

Snímek Le Mans ’66, který tento týden vstupuje do českých kin, vypráví příběh legendárního souboje mezi značkami Ford a Ferrari. Odehrává se v roce 1966 během kultovního francouzského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear oficiálním dodavatelem pneumatik pro Land Rover Experience Tour v Národním parku Kavango-Zambezi

Goodyear oficiálním dodavatelem...

Pneumatiky Goodyear Wrangler DuraTrac budou moci prokázat své silné stránky během 2000 kilometrů dlouhé cesty po neupravených afrických cestách na šestnácti vozidlech Land Rover Discovery....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear UltraGrip Performance+ vítězem testu zimních pneumatik magazínu Auto Bild sportscars

Goodyear UltraGrip Performance+ vítězem...

Německý automobilový časopis Auto Bild sportscars zveřejnil výsledky svého posledního testu zimních pneumatik. Jako celkový vítěz z něj vyšly pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ zvítězily v novém testu zimních pneumatik časopisu AUTO MOTOR UND SPORT1

Pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+...

Prestižní německý automobilový časopis AUTO MOTOR UND SPORT ve svém prvním letošním testu zimních pneumatik vyhodnotil Goodyear UltraGrip Performance+ jako nejlepší univerzální pneumatiky. V...