Evropský Shell Eco-marathon 2008 proběhne již 22. až 24. května 2008

Na automobilovém okruhu Nogaro ve Francii bude soutěžit 200 týmů s cílem dosažení minimální poměrné spotřeby paliva.

O Shell Eco-marathonu

Od roku 1985 jsou studenti z celé Evropy i mimo ni vyzýváni, aby v rámci svých studií navrhli a postavili vozidlo, které ujede maximální vzdálenost při spotřebování co nejmenšího množství paliva a při vyprodukování co nejmenšího množství emisí.

Studenti mohou do soutěže přihlásit dva různé typy vozidel: „Prototypy“ nebo tzv. „UrbanConcept“. Prototypy jsou výsledkem kreativity a představivosti studentů a obvykle jsou navrženy jako aerodynamická vozidla v rámci futuristického designu výhradně za účelem maximalizace úspornosti díky lehkým materiálům a aerodynamice. Vozidla „UrbanConcept“ jsou postavena podle klasických kritérií provozuschopnosti vozidla na vozovce, a proto obvykle vypadají spíše jako ty automobily, které jsme zvyklí vídat na našich silnicích. Od roku 2003, kdy byla tato kategorie poprvé zavedena, její popularita roste exponenciálním tempem.

V roce 2007 v soutěži prototypů triumfoval francouzský tým z Lycée St. Joseph La Joliverie v Nantes, jehož benzínový motor s vnitřním spalováním dosáhl impozantního výsledku 3 039 kilometrů na jeden litr. První cenu v kategorii „vodíkový palivový článek“ v soutěži UrbanConcept získal nizozemský tým z De Haagse Hogeschool poté, co urazil 557 km po spotřebování ekvivalentu jednoho litru paliva. Skupina DTU Roadrunners z Dánské technické univerzity získala Ocenění za šetrnost ke klimatu díky rekordně nízké emisi CO2 v hodnotě 9 g/km, čímž překonala loňský rekord 15 g/km, a kromě toho vyhrála v kategorii „motorů s vnitřním spalováním“ v rámci soutěže UrbanConcept.

Letošní 24. ročník evropského závodu Shell Eco-marathon bude zřejmě patřit mezi nejostřejší ročníky v historii soutěže.

Nejdůležitější data letošního ročníku Shell Eco-marathon 2008

  • 200 týmů reprezentujících 25 různých zemí – v porovnání s loňským rokem jde o 25% nárůst počtu účastnických zemí.
  • Do soutěže se přihlásily 4 nové evropské země: Bulharsko (1 tým), Maďarsko (2 týmy) a Ukrajina (2 týmy).
  • Do soutěže se přihlásily 2 nové mimoevropské země: Irán (1 tým) a Maroko (1 tým).
  • Kategorie vozidel: 75 % vozidel v kategorii Prototypy; 25 % vozidel v kategorii UrbanConcept (nárůst o 40 % v porovnání s rokem 2007).
  • Celkem 4 kategorie paliva: benzín, nafta, LPG a alternativní zdroje energie, včetně biopaliv, vodíku, zkapalněného plynu (GTL) a solární energie (alternativní energie jsou hned po benzínu druhou nejoblíbenější kategorií).
  • Třetina vybraných týmů přichází ze středních škol a dvě třetiny z univerzit.

Technika si podává ruce s trvale udržitelným rozvojem

Dojet co nejdál s co nejmenším množstvím paliva a vyprodukovat co nejméně emisí…jednoduchá myšlenka, avšak jedna z největších výzev, před kterou dnes lidská společnost stojí.

V posledních 24 letech byl Shell Eco-marathon výzvou pro evropské studenty a jejich učitele, aby vyvinuli nové úsporné technologie a zkonstruovali vozidla, která jsou schopna ujet obrovské vzdálenosti a spotřebovat při tom minimální množství paliva. Avšak tím to nekončí. Shell Eco-marathon je skvělým příkladem vzájemného působení mezi akademickým světem a průmyslem. Vzhledem k rostoucímu tlaku na dosahování vyšší úspornosti a trvalé udržitelnosti dopravy mohou být vozidla a technologie studentských týmů použité v maratónu cenným zdrojem inspirace pro automobilový a energetický průmysl.

„Je zajímavé, že v tomto roce jsme v kategorii UrbanConcept svědky příchodu několika hybridních vozidel. Tato vozidla jsou vybavena kombinací spalovacího motoru, vodíkového palivového článku nebo solárního panelu s elektrickým akumulátorem – ve většině případů se jedná o superkondenzátor – pro optimální využívání energie během závodu,“ vysvětluje Vincent Tertois, technický ředitel Shell Eco-marathonu. „V současné době je vývoj hybridních systémů jednou z největších priorit pro výrobce automobilů. Dokazuje to opět, že studenti, kteří se účastní Shell Eco-marathonu, se skutečně zabývají reálnými problémy a sledují aktuální trendy v tomto odvětví,“ uvedl Vincent Tertois.

Jako příklad lze zmínit tým KTH Stockholm ze Švédska. Tito studenti používají pro své vozidlo z kategorie UrbanConcept hybridní motor HCCI. Podle několika odborníků a zpráv ve sdělovacích prostředcích, je HCCI neboli Homogeneous Charge Compression Ignition – vznětový motor s homogenním naplněním spalovacího prostoru – jednou z nejvýznamnějších novinek v technologii motorů v posledních letech. Kromě univerzit a státních laboratoří pracuje na této perspektivní technologii prakticky každý významný výrobce automobilů ve světě a výzkum v oblasti HCCI nyní přináší hmatatelné výsledky. Doufejme, že švédský tým skutečně dosáhne v letošním ročníku Shell Eco-marathonu skvělých výsledků.

Lidské dobrodružství

V Shell Eco-marathonu nejde jen o techniku a konstrukci. Kromě toho, že jsou studenti během tohoto celoročního projektu konfrontováni se širokou škálou technických úkolů a problémů, učí se také, jak uplatnit své nápady v soukromém sektoru a jak získat sponzorství, které jim umožní přivést jejich konstrukční návrhy k životu.

Spolupráce se soukromým sektorem dláždí mladým inženýrům cestu k velmi slibné budoucnosti. Jeden z konstruktérů švýcarského vozidla v kategorii Prototypů, které vyhrálo Shell Eco-marathon v roce 2005, byl později přijat do týmu stáje Sauber formule 1.

Shell Eco-marathon je skvělým příkladem toho, jaký důraz klade společnost Shell na vědu a techniku. Ukazuje, jak tato společnost podporuje absolventy, aby se vydali na profesní dráhu, na níž využijí získaných dovedností.

Přivést myšlenky Shell Eco-marathonu do nových míst

Od svých začátků v roce 1985 je Shell Eco-marathon stále úspěšnější ve Francii i za jejími hranicemi. Letošních 200 týmů z 25 účastnických zemí představuje velký vývojový skok v porovnání se 4 zeměmi a 25 týmy v roce 1985. Po pečlivém vyhodnocení několika okruhů v Evropě se společnost Shell rozhodla uspořádat v roce 2009 Shell Eco-marathon na okruhu Hockenheim v Německu. Kromě svého evropského renomé a centrálního umístění tento okruh splňuje všechny technické a bezpečnostní podmínky a požadavky na infrastrukturu, kterých je zapotřebí k realizaci podobně úspěšné akce, jakou je akce pořádaná na automobilovém okruhu Nogaro ve Francii.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...