Energetická revoluce: Prototyp Audi e-tron podroben testu rekuperace

  • Vysoká hospodárnost: až o 30 procent delší dojezd díky zpětnému získávání kinetické energie
  • Světová premiéra v elektromobilu: integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy
  • Skvělé výkony: až 300 kW, z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund

Prototyp Audi e-tron kombinuje enormní výkony s vysokou hospodárností. Zcela elektricky poháněné SUV vyšší třídy zrychlí díky celkovému výkonu poháněcího ústrojí až 300 kW z nuly na 100 km/h za necelých šest sekund. V jízdním cyklu WLTP ujede na jedno nabití akumulátorů více než 400 kilometrů. Důležitým faktorem pro realizaci dlouhého dojezdu je ze všech konkurentů nejinovativnější koncept rekuperace. Elektricky poháněné SUV předvedlo své pozoruhodné schopnosti na Pikes Peaku.

Scénář: s každým kilometrem jízdy v klesání se prodlouží dojezd o jeden kilometr

Pikes Peak v jižní části Skalnatých hor ční do výšky 4302 metrů. Tam, kde Walter Röhrl v roce 1987 zvítězil s vozem Audi Sport quattro S1 v nejslavnějším závodě do vrchu na světě, se nyní postaral o pozdvižení prototyp Audi e-tron svým variabilním systémem rekuperace, který je nejúčinnější mezi všemi konkurenty. V 31kilometrovém klesání vrátilo elektricky poháněné SUV zpět do akumulátorů tolik energie, že by s tímto množstvím mohlo ujet navíc přibližně stejnou vzdálenost. Předpoklad k tomu vytvořil výškový rozdíl cca 1900 metrů. V prototypu Audi e-tron probíhá rekuperace s brzdným momentem až 300 N.m a elektrickým výkonem 220 kW – to je více než 70 procent nejvyššího výkonu systému pohonu. Tak vysoké účinnosti nedosahuje dosud žádný sériově vyráběný model.

Koncept rekuperace: od setrvačné jízdy až po ovládání vozu jedním pedálem

Systém rekuperace má na celkovém dojezdu elektricky poháněného SUV podíl až 30 procent. Jeho součástí jsou jak oba elektromotory, tak i integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy. V prototypu Audi e-tron jsou poprvé kombinovány tři různé druhy rekuperace: páčkami manuálně ovládaná rekuperace při uvolnění pedálu plynu, automatická rekuperace při uvolnění pedálu plynu s využitím předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu a rekuperace při brzdění s plynulými přechodemy mezi elektrickým a hydraulickým brzděním. Do zpomalení 0,3 g uskutečňuje prototyp Audi e-tron rekuperaci bez použití konvenčních brzd výhradně prostřednictvím elektromotorů – do tohoto režimu spadá více než 90 procent všech zpomalení v běžném provozu. Díky tomu jsou prakticky všechny běžné brzdné manévry energeticky využívány k nabíjení akumulátorů.

Řidič může měnit intenzitu rekuperace při uvolnění pedálu plynu ve třech stupních páčkami na volantu. V nejnižším stupni se vůz po uvolnění pedálu plynu pohybuje setrvačností bez dodatečného brzdného momentu. V nejvyšším stupni snižuje elektricky poháněné SUV rychlost jízdy velmi citelně, a řidič tak může zpomalovat a zrychlovat pouze ovládáním pedálu plynu, čímž se zcela mění zážitek z řízení vozidla. Při tomto zpomalování není nutné používat brzdový pedál.

Teprve v situaci, v níž řidič brzdovým pedálem požaduje zpomalení větší než 0,3 g, přicházejí na řadu kotoučové brzdy. Jejich reakce jsou mimořádně rychlé, a to díky novému konceptu elektrohydraulického ovládání, které Audi použije jako první výrobce na světě v sériově vyráběném automobilu s elektrickým pohonem. Hydraulický píst v kompaktním brzdovém modulu vytváří dodatečný tlak, jímž zvyšuje brzdný moment rekuperačního systému. Při automatizovaném brzdění v nebezpečné situaci uběhne mezi zahájením zpomalení a dosažením maximálního brzdného tlaku mezi brzdovým obložením a brzdovými kotouči pouhých 150 milisekund. Tímto rychlým vytvořením tlaku se zkrátí brzdná dráha až o 20 procent v porovnání s konvenční brzdovou soustavou.

Integrovaný systém řízení elektrohydraulické brzdové soustavy rozhoduje v závislosti na jízdní situaci, zda bude prototyp Audi e-tron uskutečňovat rekuperaci při brzdění elektromotory, kotoučovými brzdami, nebo kombinací obou systémů – a to elektricky individuálně na každé nápravě. Brzdový pedál je oddělený od hydraulické soustavy, přechody mezi brzděním elektromotory a třecími brzdami jsou plynulé a pro řidiče při ovládání pedálu brzdy nepostřehnutelné. Elektricky poháněné SUV tímto systémem cíleně využívá svůj maximální potenciál pro rekuperaci.

Systém rekuperace je při své činnosti podporován sériově dodávaným asistentem pro hospodárnou jízdu, který rozpoznává provozní podmínky, dopravní situaci v okolí vozidla a průběh trasy pomocí radarových senzorů, obrazů z kamer, dat navigačního systému a informací z komunikace „Car-to-X“. Pokud by bylo smysluplné, aby dal řidič nohu z pravého pedálu, obdrží příslušný pokyn na digitálním panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Ve spolupráci s adaptivním asistentem řízení, dodávaným na přání, dokáže asistent pro hospodárnou jízdu elektricky poháněné SUV navíc předvídavě zpomalovat a zrychlovat.

Asynchronní elektromotory s vynikajícím výkonem

Elektricky poháněné SUV fascinuje nejen svou hospodárností, ale také svými výkony. Oba elektromotory dosahují nejvyššího celkového výkonu 265 kW a maximálního točivého momentu 561 N.m. Tyto nejvyšší hodnoty mohou být k dispozici po dobu až 60 sekund. Díky tomu je možné opakovaně v rychlém sledu zrychlit z klidu na elektricky omezenou nejvyšší rychlost 200 km/h bez ztráty výkonu. Během zlomku sekundy lze využívat maximální točivý moment, který zaručuje enormní hnací sílu při akceleraci za jízdy. Pokud řidič přejde z jízdního režimu D na S a sešlápne pravý pedál až na podlahu, aktivuje se režim Boost, který je k dispozici po dobu osmi sekund. Systém pohonu v tomto nastavení dosahuje celkového nejvyššího výkonu 300 kW a točivého momentu 664 N.m. Prototyp Audi e-tron pak absolvuje sprint z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund.

Více informací o prototypu Audi e-tron naleznete na www.e-tron.audi.

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi zahajuje prodej modelu e-tron na českém trhu

Audi zahajuje prodej modelu e-tron na...

Základní cena 2 094 900 Kč zahrnuje bohatou standardní výbavu včetně navigačního systému MMI Touch a podvozku se vzduchovým odpružením Prodloužená záruka na 4 roky/120 000 kilometrů a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vítězný typ: nové Audi Q3 zvítězilo v čtenářské anketě „Best Cars“

Vítězný typ: nové Audi Q3 zvítězilo...

Kompaktní SUV se prosadilo mezi 56 konkurenty ve své kategorii Odborný časopis auto motor und sport uděloval ocenění již 43. rokem Nové Audi Q3 se okamžitě etablovalo jako vítězný typ a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi elektrifikuje Světové ekonomické fórum v Davosu

Audi elektrifikuje Světové ekonomické...

Flotila vozidel Audi e-tron jezdí na ekologicky vyráběnou elektrickou energii Výzkumný projekt pro opětovné využití akumulátorů z elektromobilů Šéf Audi Bram Schot: „Zaměření na trvale...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone vybrán jako dodavatel prvovýbavy pro nové zcela elektrické SUV Audi e-tron

Bridgestone vybrán jako dodavatel...

Nejnovější krok v rámci úzké spolupráce, díky níž je Bridgestone největším dodavatelem pneumatik pro vozy Audi Bridgestone, největší společnost na světě pro výrobu pneumatik a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Od zážitku z jízdy k zážitkové jízdě:  Audi na CES 2019

Od zážitku z jízdy k zážitkové...

Audi vytvoří z automobilu zábavní park Mobilita budoucnosti již dnes: trvale udržitelná, individuální a inteligentní Nové způsoby komunikace pomocí světla Audi představí i v letošním roce...