Deset zlatých pravidel pro přepravu dětí v automobilu

  • Dvě třetiny dětí cestují automobilem nesprávně
  • Mezi časté chyby patří použití nevhodné dětské sedačky nebo uvolněného bezpečnostního pásu
  • Dojde-li ke kolizi v rychlosti 50 km/h, utrpí nezajištěné dítě o hmotnosti 8 kg podobná zranění, jako by vypadlo z okna ve třetím podlaží
  • Správné používání zádržných systémů snižuje riziko smrtelných nehod o 75 % a poranění o 90 %

Dvě třetiny dětí nejsou automobilem přepravovány správně, ani bezpečně, jak zjistila britská organizace Child Seat Safety, která se zabývá bezpečností dětí v automobilech. Nejedná se přitom pouze o nepoužívání povinných dětských sedaček, ale i o další chyby, které mohou mít vážné následky v případě nehody. Uvedená studie například zdůrazňuje, že ve většině případů je používán nevhodný zádržný systém nebo děti nejsou správně připoutány. Podle španělského ministerstva dopravy může správné používání zádržných systémů snížit riziko smrtelných následků nehod o 75 % a poranění o 90 %.

Vše, co je zapotřebí udělat, je dodržovat několik základních pravidel:

  1. Používejte homologovanou dětskou sedačku v souladu s hmotností a výškou dítěte: Samotný věk není určujícím faktorem pro nalezení vhodného druhu dětské sedačky. Rozhodující je hmotnost a tělesná výška dítěte. Podle Javiera Luzóna, vedoucího oddělení vývoje bezpečnosti vozidel ve společnosti SEAT, „je zásadní používat dětské sedačky přiměřené skupiny, protože jejich konstrukce je optimalizována podle specifických požadavků na ochranu dětského těla příslušné velikosti a hmotnosti“.

SEAT nabízí dětské sedačky různých skupin EHK, které jsou homologovány v souladu s evropskou zákonnou normou „i-Size“. Důkladně zvažte, zda se rozhodnete pro použitou dětskou sedačku, protože vlastnosti materiálů se mohou po delší době zhoršit, a sedačka v důsledku toho nemusí již poskytovat dostatečnou ochranu. Po nehodě by měly být všechny dětské sedačky vyměněny za nové.

  1. Vždy na zadních sedadlech: „Zadní sedadla jsou zdaleka nejbezpečnějším místem pro cestování. Proto by na nich měly být přepravovány děti,“ vysvětluje Javier. Přestože bývá i sedadlo spolujezdce vpředu vybaveno dětským zádržným systémem, doporučuje se toto místo používat pouze ve výjimečných případech, například pokud jsou zadní sedadla již obsazena jinými dětmi. V tomto případě musí být deaktivován airbag.

 

  1. Připevněte dětskou sedačku správně: Je důležité, abyste si správně přečetli návod k připevnění dětské sedačky. Před každou jízdou zkontrolujte, že je sedačka správně připevněna. Nejsnadnější a nejkomfortnější metodou je Isofix. Pokud připevnění dětské sedačky vyžaduje použití bezpečnostního pásu, „ujistěte se, že bezpečnostní pás prochází správně všemi místy podle pokynů výrobce“, říká Javier.

 

  1. Utáhněte popruhy na dětské sedačce: Popruhy bývají často velmi uvolněné, aby děti měly větší volnost pohybu. To však může mít vážné následky v případě kolize. Bezpečnostní popruhy by měly být napnuté a měly by těsně přiléhat k tělu. Můžete to vyzkoušet tlakem na popruh. Pokud se prohne, trochu jej přitáhněte.

 

  1. Přepravujte děti zády ke směru jízdy co nejdéle: „Krk dítěte neunese v případě čelní kolize hmotnost hlavy, která po nárazu pokračuje v pohybu vpřed,“ vysvětluje Javier. Dětské sedačky skupin 0 a 0+ jsou proto konstruovány výhradně pro umístění zády ke směru jízdy. Minimálně do věku 15 měsíců musí být děti přepravovány v dětských sedačkách situovaných zády ke směru jízdy. Norma EHK R129 doporučuje tuto polohu i pro děti s tělesnou výškou až 105 cm.

 

  1. Nečiňte žádné výjimky ani při krátkých jízdách: Riskantní chování bývá nejčastější při pravidelných jízdách, například z domova do školy. Podle španělského královského autoklubu 37 % řidičů přiznává, že někdy přepravují děti bez dětské sedačky. Nemálo řidičů také dovoluje starším dětem, aby se připoutávaly samy bez následné kontroly, zda tak učinily správně.

 

  1. Žádné svršky, ani batohy: Při jízdách, trvajících jen několik minut, bývá mnoho dětí usazeno do sedaček v bundě či dokonce s batohem. Bezpečnostní pás pak nemůže těsně přiléhat k tělu dítěte. Batoh dokonce může zabránit správné funkci bezpečnostního zádržného systému. Přestože se jedná o jízdu na krátkou vzdálenost, „nikdy byste neměli zapomínat, že bezpečnost je prioritou od okamžiku, kdy se rozjedete“, říká Javier.

 

  1. Všechny věci uložte do zavazadlového prostoru: Zavazadla a předměty na sedadlech nebo horizontální odkládací ploše za zadními sedadly se mohou v případě náhlého brzdění nebo kolize proměnit v projektily.

 

  1. Jděte příkladem: Důsledný soulad mezi slovy a činy je zásadní jak při výchově, tak i v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Všichni musejí být připoutáni bezpečnostními pásy. Děti pak budou napodobovat chování svých rodičů, protože činy hovoří zřetelněji než slova.

 

  1. V případě nehody: Pokud je to možné, musí být děti vyprošťovány z vozidla ve své dětské sedačce. Nepřenášejte je v náručí, pokud nehrozí bezprostřední nebezpečí, protože by tím mohlo dojít k vážnému poranění.

Video ke stažení ZDE.  

Legislativa:

Pravidla pro používání dětských zádržných systémů jsou po celé Evropě velmi podobná, ale s malými odlišnostmi v každé zemi.

ŠPANĚLSKO: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VÝŠKY 135 CM. DOPORUČOVÁNY JSOU PRO DĚTI AŽ DO VÝŠKY 150 CM

DĚTI MUSÍ BÝT PŘEPRAVOVÁNY VŽDY VZADU. VÝJIMKOU JSOU VOZIDLA BEZ SEDADEL VZADU A PŘEPRAVA DALŠÍCH DĚTÍ, POKUD JSOU VŠECHNA ZADNÍ SEDADLA OBSAZENA JINÝMI DĚTMI

FRANCIE: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 10 LET

DĚTI MUSÍ BÝT PŘEPRAVOVÁNY VŽDY VZADU. VÝJIMKOU JSOU VOZIDLA BEZ SEDADEL VZADU A PŘEPRAVA DALŠÍCH DĚTÍ, POKUD JSOU VŠECHNA ZADNÍ SEDADLA OBSAZENA JINÝMI DĚTMI

ITÁLIE: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 12 LET A VÝŠKY 150 CM

DOPORUČOVÁNY JSOU PRO DĚTI AŽ DO VÝŠKY 150 CM

VELKÁ BRITÁNIE: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 12 LET A VÝŠKY 135 CM

NĚMECKO: DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 12 LET A VÝŠKY 150 CM

DOPORUČOVÁNY JSOU PRO DĚTI AŽ DO VĚKU 14 LET; DOPORUČOVÁNA JE I PŘEPRAVA DĚTÍ NA ZADNÍCH SEDADLECH

RAKOUSKO: POVINNÉ DĚTSKÉ ZÁDRŽNÉ SYSTÉMY PRO DĚTI DO VĚKU 14 LET A VÝŠKY 150 CM

ČESKÁ REPUBLIKA: Dítě je v osobním automobilu vybaveném pásy možno převážet bez použití autosedačky nebo podsedáku jen pokud dítě má nejméně 150 cm nebo 36 kg. K tomu, aby mohlo jezdit bez sedačky nebo podsedáku, stačí naplnění už jedné z těchto podmínek, nemusí mít tedy současně více než 150 cm a více než 36 kg.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Leon na Transsibiřské magistrále

Leon na Transsibiřské magistrále

V roce 20. výročí a krátce před prezentací čtvrté generace se prodaly již více než dva miliony kompaktních vozů SEAT od roku 1999 Nepřetržitá řada těchto vozů by byla dlouhá více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT urychluje na IAA ve Frankfurtu svou elektrickou ofenzivu

SEAT urychluje na IAA ve Frankfurtu svou...

CUPRA vystavuje koncepční vůz Tavascan, první elektromobil značky Externě nabíjitelný hybridní SEAT Tarraco se objeví u prodejců na konci roku 2020 Mattias Ekström, nový ambasador značky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Všechny barvy duhy

Všechny barvy duhy

Bílá je na celém světě nejrozšířenější barvou automobilů, za ní následuje černá a šedá V Indii nejezdí téměř žádná černá vozidla, zatímco červená je velmi oblíbená ve...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT Tarraco FR PHEV: Vyspělá technika, sportovní charakter a hospodárnost

SEAT Tarraco FR PHEV: Vyspělá technika,...

Největší SUV značky SEAT vstupuje do nové dimenze sportovním stupněm výbavy FR a hospodárným externě nabíjitelným hybridním pohonem Tarraco PHEV s 13kWh sadou akumulátorů ujede s výhradně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 2 km kabelů: neurony a tepny modelu SEAT Ateca

2 km kabelů: neurony a tepny modelu SEAT...

Interiér vozidla zahrnuje více než 1350 kabelů, fungujících podobně jako centrální nervová a oběhová soustava lidského těla Svazky kabelů s tloušťkou od jednoho milimetru do jednoho...