CUPRA e-Racer: „Nikdy bych si nepomyslel, že budu nabíjet závodní vůz jeho připojením do zásuvky“

  • Motoristický sport s elektromobily vytváří pro mechaniky, inženýry a jezdce nové profesní výzvy
  • Jízda v elektromobilu je charakterizována odlišnou hmotností a jiným zvukovým projevem
  • Systémy řízení toků energie a provozní teploty akumulátorů jsou klíčem k sestavení vítězné strategie v těchto závodech

Elektrická zásuvka, akumulátory s hmotností bezmála půl tuny a 200 kilogramů suchého ledu každý den v boxech na závodním okruhu. To je několik nových aspektů, které přinesl vznik elektricky poháněných závodních vozů. Tím se zcela změnil způsob práce závodních týmů. Inženýr značky CUPRA Xavier Serra, mechanik Jordi Martí a závodní jezdec Jordi Gené vysvětlují hlavní body této transformace během testovacího dne se závodním vozem e-Racer.

– Zpět do autoškoly: Jordi Gené, jezdec a ambasador značky CUPRA, navzdory 30letým zkušenostem přiznává, že usednutí za volant závodního elektromobilu „znamená učit se řídit od úplného začátku“. „Styl řízení je naprosto odlišný a nyní musíte používat jiné parametry, abyste věděli, jak rychle jedete, jak projet zatáčkou nebo vycítit správný okamžik pro zahájení brzdění,“ dodává. Například vyšší hmotnost tohoto vozidla a odlišný zvuk mění informace, které jezdec za jízdy dostává. Vzhledem ke schopnosti zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy Gené ujišťuje, že „pocit zrychlení e-Raceru je mnohem intenzivnější a příliv adrenalinu je ještě větší“.

– 200 kg suchého ledu každý den: Během jízdy se na panelu přístrojů zobrazí upozornění, že se jezdec musí vrátit do boxů zchladit akumulátory. Zchlazení akumulátorů suchým ledem je jedním z úkolů mechanika. Inženýři mají na starosti nové strategie: „Není to jen o tom být nejrychlejší. Nyní musíme zohledňovat jiný faktor: řízení toků energie. Musíme se naučit, jak sledovat teplotu a dojezd,“ vysvětluje vedoucí týmu Xavier Serra. Umístění akumulátorů o hmotnosti 450 kilogramů „bylo jednou z největších výzev, které jsme museli čelit“ při vývoji elektrického závodního vozu. Tým musel rozdělit moduly akumulátorů pod podlahou vozu tak, aby zachoval rovnovážné nastavení a funkčnost.

– Nový rituál: „Po více než 20 letech v této profesi bych si nikdy nepomyslel, že bych mohl nabíjet závodní vůz jeho připojením do zásuvky,“ říká mechanik značky CUPRA Jordi Martí, zatímco připravuje závodní vůz e-Racer, aby mohl znovu vyjet z boxů na závodní okruh. Dokonce i nářadí, které používá je odlišné. Nyní má sadu speciálně navržených nástrojů, odolných vůči vysokému napětí. Například rukavice s izolačním materiálem jej ochrání před napětím až 1000 V.

– Budoucnost motoristického sportu: „Příjezd elektromobilu na závodní okruhy signalizuje začátek nové éry,“ shledává Xavier Serra. Být součástí týmu, který vyvinul a testuje první zcela elektrický závodní cestovní vůz na světě, „je jako být součástí historického okamžiku“, říká mechanik. „Je to velmi zajímavá profesní výzva,“ dodává Gené.

Testy na různých závodních okruzích potvrzují konkurenceschopnost závodního vozu CUPRA e-Racer, který by měl podle předběžných plánů debutovat v kategorii ETCR v roce 2020. Je to pozitivní krok směrem k čistějším, hospodárnějším závodům, v nichž bude hrát klíčovou roli vyspělá technika a konektivita.

 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT dosáhl v květnu dvouciferného růstu prodeje

SEAT dosáhl v květnu dvouciferného...

SEAT dodal v uplynulém měsíci 54 400 vozidel, o 10,5 % více než v květnu 2018 Od ledna do května prodal SEAT rekordních 257 000 vozů (+7,7 %) Německo, Francie a Itálie pokračují v rychlém...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Země, vzduch, voda a oheň: Pilíře trvale udržitelné výroby

Země, vzduch, voda a oheň: Pilíře...

SEAT snížil zatížení životního prostředí od roku 2010 o 34 % a do roku 2025 hodlá dosáhnout hranice 50 % Mezi příklady úspěšných projektů patří chodník, který snižuje znečištění,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bára Špotáková se vydává vstříc novým výzvám

Bára Špotáková se vydává vstříc...

Světová rekordmanka v hodu oštěpem převzala nové SUV SEAT Tarraco Dlouholetá tvář značky SEAT bude letos obhajovat zlato na MS a cílem pro příští rok jsou olympijské hry v Tokiu SEAT...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Carsten Isensee je novým finančním šéfem společnosti SEAT

Carsten Isensee je novým finančním...

Carsten Isensee je od 1. června novým členem představenstva společnosti SEAT a na této pozici nahrazuje Holgera Kintschera, který je nyní odpovědný za finance a IT u značky Volkswagen Užitkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncern Volkswagen stupňuje své aktivity v Číně uvedením značky SEAT na trh a projektem Smart City

Koncern Volkswagen stupňuje své aktivity...

Dohoda mezi partnery v čínském společném podniku JAC Volkswagen je dalším krokem k uvedení značky SEAT na čínský trh Diess, předseda představenstva společnosti Volkswagen AG a předseda...