Barum, nejoblíbenější značka pneumatik v Česku, slaví sedmdesát let!

  • Přesně před sedmdesáti lety bylo zaregistrováno typické logo s okřídleným B na začátku
  • Značka vznikla spojením názvů podniků Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas. Původně se jednalo o obchodní organizaci, která měla zajišťovat distribuci a prodej pneumatik (a později dalších gumových výrobků) v Československu
  • V roce 1993 se Barum stal součástí nadnárodního koncernu Continental AG
  • Barum je dnes druhou nejprodávanější značkou koncernu Continental v Evropě a zároveň nejoblíbenějšími pneumatikami mezi českými řidiči. Podle průzkumu Continental Barum s.r.o. na nich jezdí téměř každý pátý šofér*
  • Letos na podzim značka uvede na trh nový zimní plášť: Barum Polaris 5

Na den přesně před 70 lety, tedy 22. 4. 1948, bylo zaregistrováno dodnes používané logo Barum. Tradiční česká značka navazuje na téměř 90letou tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí. Dnes je v rámci celého koncernu Continental druhým nejprodávanějším „brandem“ v Evropě. V Česku používá pláště Barum 18,1 % řidičů*.

Po druhé světové válce muselo ministerstvo dopravy reagovat na velice špatný stav silnic a pneumatik, které motoristé používali. Výsledkem byla výrazná omezení rychlosti, až na 40 km/h ve městech, a v roce 1947 také dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, jež zastřeší distribuci a prodej pneumatik. Navzdory špatné kvalitě používaných plášťů totiž ve skladech zlínské továrny ležely nevyužité pneumatiky v hodnotě 20 milionů korun. Spojením prvních písmen značek Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas vznikla jedna jediná: slavný Barum. Pod jeho jménem se později prodávaly veškeré gumové výrobky v ČSSR.

Barum slaví 70 let.

Tradice již z dob první republiky a Baťova impéria

Barum v době svého vzniku jasně navazoval na tradici výroby pneumatik ve Zlíně a jeho okolí. První nákladní pláště zde nechal již v roce 1932 vylisovat známý průmyslník Tomáš Baťa. Velice rychle následovaly i osobní pláště a Baťova společnost dokázala v několika letech změnit poměry na československém trhu s pneumatikami. Její výrobky se prodávaly levněji než konkurenční z dovozu, takže zatímco v roce 1932 se do ČSR dovezlo 522 600 kusů pneumatik, tak v roce 1935 klesl počet importovaných plášťů na 41 148 kusů.

Barum, výroba 1948

Vzhledem k významu Baťových závodů se společnost Baťa stala po válce i prvním majitelem značky Barum. Baťovy závody ale byly záhy přejmenovány na Svit a gumárenská výroba byla následně vyčleněna do podniku Rudý říjen. Za socialismu se do výrobního programu postupně zavedly bezdušové a později také radiální pláště. K významným okamžikům patří spuštění výroby v nové pneumatikárně v Otrokovicích (1971, slavnostní otevření 1972). Od roku 1971 je Barum rovněž jmenným partnerem slavné Barum Rally. Přelomovým modelem se stala pneumatika OR 37 z roku 1987 pro Škodu Favorit.

Silný člen koncernu Continental

Po sametové revoluci v roce 1989 musel Barum pro zachování své existence nalézt silného partnera. Toho našel v koncernu Continental AG. Smlouva o joint-venture byla podepsána 21. 12. 1992 a v platnost vstoupila 1. 3. 1993. Vznikla tak společnost Barum Continental s.r.o. (dnes Continental Barum s.r.o.) a značka Barum se stala součástí koncernu Continental AG.

Barum, 80. léta

„Spojení s globálním hráčem umožnilo značce Barum další rozvoj a výrazný nárůst objemu prodeje,“ říká ředitel Divize marketing Continental Barum s.r.o. Juraj Ižvolt. „Stejně jako za první republiky prodáváme výborné pláště za skvělou cenu,“ dodává. Důkazem je to, že Barum je dnes druhou nejprodávanější koncernovou značkou hned za prémiovým Continentalem. O oblíbenosti značky v Česku svědčí i závěry terénního průzkumu, z něhož vyplynulo, že v České republice používá pneumatiky s okřídleným B na bočnici 18,1 % šoférů*. Výtečných výsledků dosáhly pláště Barum rovněž v rámci soutěže ProduktRoku nákupního rádce Heureka.cz, kde se pořadí stanovuje podle počtu vyhledávání, prodejů i hodnocení zákazníků. V roce 2017 obsadil model Brillantis 2 první místo mezi letními plášti a Polaris 3 zvítězil mezi zimními.

Novinka pro letošní rok

K sedmdesátým narozeninám si Barum na podzim tohoto toku nadělí dárek, zbrusu novou zimní pneumatiku Polaris 5, která se stane pátou generací zimních plášťů.

Barum Polaris

Významné milníky v historii značky Barum

1932                Vyrobena první pneumatika značky Baťa.

1948                Vznik značky Barum.

1959                První bezdušové pláště.

1967                První radiální pneumatika Barum 155-14 OR 1 určená mj. pro legendární Škodu 1000 MB.

1971                Zahájena výroba v továrně v Otrokovicích, dnes největším závodě společnosti Continental v Evropě. První vylisovanou pneumatikou je radiální Barum 155-14 OR 6.

1971                První ročník nejslavnějšího motoristického podniku na území Československa, Barum Rally. Značka Barum je celou dobu jejím jmenným partnerem.

1987                Pneumatiky OR 37 pro Škodu Favorit.

1993                Barum se stává součástí koncernu Continental.

2002                Pneumatika Barum Bravuris zvládne rychlost až 240 km/h.

2018                Uvedena nová zimní pneumatika Barum Polaris 5. Portfolio značky kromě ní tvoří v kategorii osobních plášťů letní Bravuris 3 HM, Brillantis 2, Bravuris 4×4, Bravuris 2, zimní Polaris 3 a modely Vanis 2 a SnoVanis 2 (zimní) pro lehká užitková vozidla. Barum vyrábí i nákladní pláště a pneumatiky pro manipulační techniku (vysokozdvižné vozíky atd.).

Barum Brillantis

 

* Podle výsledků průzkumu společnosti Continental Barum s.r.o. provedeném v roce 2017 na vzorku 1920 aut v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Olomouci, Českých Budějovicích a Zlíně.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Racing 21 – Klokočka ŠKODA team: Do třetice bronzová Příbram

Racing 21 – Klokočka ŠKODA team: Do...

Konzistentní výkon v Příbrami přinesl v cíli třetí místo v absolutním pořadí Vzájemná sehranost posádky Vojtěch Štajf – František Rajnoha slavila opět úspěch Nejúspěšnější...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V čisté mobilitě Hyundai předběhl dobu a evropský emisní plán 2030 není pro značku problém

V čisté mobilitě Hyundai předběhl...

Společnost Hyundai již v minulosti uvedla svůj ambiciózní plán – v globálním měřítku postupně rozšiřovat ekologicky šetrnou paletu vozů a to o 22 modelů do roku 2020. V roce 2021 tak bude...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vzdělávací projekt QHERO společnosti Porsche Česká republika se rozšiřuje na čtrnáct odborných škol

Vzdělávací projekt QHERO společnosti...

Projekt QHERO společnosti Porsche Česká republika na podporu vzdělávání v automobilových školách se po velmi úspěšné pilotní fázi rozšiřuje na 14 škol v celé České republice. Porsche...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Trvale udržitelný hliník pro kryt akumulátorů modelu Audi e-tron

Trvale udržitelný hliník pro kryt...

Značka Audi oceněna jako první výrobce automobilů certifikátem o trvalé udržitelnosti od iniciativy ASI (Aluminium Stewardship Initiative) Certifikát „Performance Standard“ pro trvale...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizovaný Hyundai i40 přichází se svěžím designem přídě a novými bezpečnostními prvky

Modernizovaný Hyundai i40 přichází se...

Sedany a kombi segmentu D, Hyundai i40, nyní dostávají modernizovaný design a bohatší bezpečnostní výbavu Svěží design přídě s charakteristickou kaskádovitou maskou chladiče značky Hyundai...