Automobilový průmysl čekají „asijské časy“

Tahounem růstu bude v automobilovém průmyslu Asie, především Čína.

Automobiloví výrobci na celém světě budou nuceni vzhledem ke zvyšující se konkurenci snižovat ceny a zvyšovat technickou a bezpečnostní úroveň nových modelů.


Automobilové výrobce na celém světě sužuje řada společných problémů. Evropa má sice situaci jednodušší, ale přesto i ji ohrožuje řada faktorů. Jsou to mimo jiné vzrůstající náklady na stárnoucí zaměstnance, tlak zákazníků na snížení cen, nadprodukce, nízké marže a celosvětová expanze asijských výrobců. Takové jsou výsledky studie o automobilovém průmyslu, kterou nedávno zveřejnila celosvětová síť poradenských společností KPMG. Své názory v ní vyjádřilo sto amerických, asijských a evropských expertů působících v řídících funkcích automobilového průmyslu.


Vstup automobilových výrobců na další trhy a následné nasycení těchto trhů novými modely povedou podle studie v příštích pěti letech k tomu, že si společnosti udrží svůj tržní podíl a zajistí růst ziskovosti. Nutností ale bude i flexibilní výroba a především využívání firemních programů na snižování nákladů, pokud budou chtít výrobci vyhovět tlaku na pokles cen. Zpráva společnosti KPMG vidí řešení v přesunutí výroby do zemí, kde jsou nízké náklady. A například Česká republika takovou zemí stále je.


Pozornost se ale v tomto roce zaměří na Asii, konkrétně na Čínu. Na nejlidnatějším kontinentu se chtějí uchytit zejména severoameričtí producenti – láká je výroba s nízkými náklady a vidina zajištění narůstajícího odbytu v budoucnosti. Experti se domnívají, že v následujících pěti letech vzroste výstavba nových výrobních závodů v Asii o 85 %, zatímco v Evropě pouze o 29 % a v Severní Americe o 23 %.


Celkem 90 % řídících pracovníků se navíc domnívá, že to budou právě asijští spotřebitelé, kteří se zasadí o významnější růst v automobilovém průmyslu. Důvodem je narůstající počet Číňanů z tzv. střední třídy, jejichž ochota a možnost investovat ve srovnání s minulostí roste. Nákupy automobilů právě touto skupinou se mohou v následujícím desetiletí uskutečňovat v milionech, zejména pokud budou do Číny přesunuty výrobní závody ze Severní Ameriky, z Evropy a odjinud z Asie.

Spotřebitelé žádají nové modely automobilů


Nové modely automobilů mají být uváděny v následujících pěti letech na trh velmi rychle. A to s jediným cílem: řídící pracovníci chtějí přilákat spotřebitele do předváděcích salonů (showrooms) a přimět je ke koupi. Pozornost zákazníků mají vzbudit inovace, které zvýší bezpečnost řidičů i spolucestujících. Právě bezpečnost, spolu s kvalitou a cenou jednotlivých modelů, je podle expertů tím nejdůležitějším měřítkem rozhodujícím o finální koupi.


Zpráva KPMG se zabývá i otázkou hospodárnosti provozu a využití alternativních pohonů. Tyto oblasti se pravděpodobně stanou prioritou hlavně mimo severoamerické trhy. O obchodu bude v následujících letech rozhodovat právě skutečnost, do jaké míry jsou jednotlivé společnosti schopny dosáhnout hospodárnosti provozu.


Podle studie si téměř 75 % dotazovaných mimo USA myslí, že schopnost používat alternativní pohony je důležitým faktorem při rozhodování o koupi automobilu, v USA souhlasí s tímto tvrzením jen 26 % dotazovaných.


Spotřeba pohonných hmot je důležitá pouze pro 13 % amerických respondentů, naopak 47 % respondentů z ostatních zemí ji považuje za extrémně důležitou. Jak to, že existují takové názorové rozdíly mezi USA a zbytkem světa? „Amerika byla dlouhou dobu zvyklá na nízké ceny paliva. Naproti tomu v Evropě jsou ceny pohonných hmot poměrně vysoké,“ říká Andrew Sutherland, partner KPMG Česká republika odpovědný za problematiku automobilového průmyslu.


Nutnost co nejrychleji dodat na trh nové modely vozidel a uspokojit tak poptávku se však nakonec může výrobcům vymstít. Automobily mají delší životnost – lidé si nové vozy pořizují v dlouhodobém časovém horizontu. „Třeba v České republice jsou lidé zvyklí nechávat si automobily v průměru asi 13 let. Automobily si pořizují s tím, že dokud budou spolehlivé, nechají si je poměrně dlouhou dobu,“ dodává Sutherland.


Studie KPMG se účastnilo 100 amerických, asijských a evropských expertů v řídích funkcích automobilových společností, přičemž 47 z nich pocházelo ze Severní Ameriky, 53 z Evropy a Asie. Pro dodavatele pracovalo 81, pro finální výrobce 19 z nich.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová Honda Civic i-DTEC diesel se dostává na český trh!

Nová Honda Civic i-DTEC diesel se...

Prodej Civicu s dieselovou motorizací je podpořen akčním bonusem pro první zákazníky ve výši 20 000,- Kč a zvýhodněnou sadou příslušenství. Zaváděcí akční nabídka platí od 9.2.2018...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Rifter

Nový Peugeot Rifter

Je to více než nové jméno, je to cesta vedoucí k cíli! Nový Peugeot Rifter si zachovává výrazný a reprezentativní vzhled nejnovějších modelů značky. Nabízí velmi inovativní tvar karoserie...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Prvního máje autodrom přivítá místo alegorických vozů flotilu trabantů

Na Prvního máje autodrom přivítá...

První květnový den navážou na diváckém svahu mosteckém autodromu na premiérové setkání z loňského roku majitelé, přátele a fanoušci legendárního východoněmeckého vozu Trabant. I když...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - HONDA bude v Brně na MOTOSALONU

HONDA bude v Brně na MOTOSALONU

 

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Volkswagen Polo R-Line osloví sportovně laděné zákazníky

Nový Volkswagen Polo R-Line osloví...

Nové Polo R-Line přichází s vytříbeným sportovním stylem Čtyři zážehové motory a jeden vznětový s výkony 55 – 110 kW Ceny bohatě vybavených modelů začínají již od 407 900 Kč...