Automobilový průmysl čekají „asijské časy“

Tahounem růstu bude v automobilovém průmyslu Asie, především Čína.

Automobiloví výrobci na celém světě budou nuceni vzhledem ke zvyšující se konkurenci snižovat ceny a zvyšovat technickou a bezpečnostní úroveň nových modelů.


Automobilové výrobce na celém světě sužuje řada společných problémů. Evropa má sice situaci jednodušší, ale přesto i ji ohrožuje řada faktorů. Jsou to mimo jiné vzrůstající náklady na stárnoucí zaměstnance, tlak zákazníků na snížení cen, nadprodukce, nízké marže a celosvětová expanze asijských výrobců. Takové jsou výsledky studie o automobilovém průmyslu, kterou nedávno zveřejnila celosvětová síť poradenských společností KPMG. Své názory v ní vyjádřilo sto amerických, asijských a evropských expertů působících v řídících funkcích automobilového průmyslu.


Vstup automobilových výrobců na další trhy a následné nasycení těchto trhů novými modely povedou podle studie v příštích pěti letech k tomu, že si společnosti udrží svůj tržní podíl a zajistí růst ziskovosti. Nutností ale bude i flexibilní výroba a především využívání firemních programů na snižování nákladů, pokud budou chtít výrobci vyhovět tlaku na pokles cen. Zpráva společnosti KPMG vidí řešení v přesunutí výroby do zemí, kde jsou nízké náklady. A například Česká republika takovou zemí stále je.


Pozornost se ale v tomto roce zaměří na Asii, konkrétně na Čínu. Na nejlidnatějším kontinentu se chtějí uchytit zejména severoameričtí producenti – láká je výroba s nízkými náklady a vidina zajištění narůstajícího odbytu v budoucnosti. Experti se domnívají, že v následujících pěti letech vzroste výstavba nových výrobních závodů v Asii o 85 %, zatímco v Evropě pouze o 29 % a v Severní Americe o 23 %.


Celkem 90 % řídících pracovníků se navíc domnívá, že to budou právě asijští spotřebitelé, kteří se zasadí o významnější růst v automobilovém průmyslu. Důvodem je narůstající počet Číňanů z tzv. střední třídy, jejichž ochota a možnost investovat ve srovnání s minulostí roste. Nákupy automobilů právě touto skupinou se mohou v následujícím desetiletí uskutečňovat v milionech, zejména pokud budou do Číny přesunuty výrobní závody ze Severní Ameriky, z Evropy a odjinud z Asie.

Spotřebitelé žádají nové modely automobilů


Nové modely automobilů mají být uváděny v následujících pěti letech na trh velmi rychle. A to s jediným cílem: řídící pracovníci chtějí přilákat spotřebitele do předváděcích salonů (showrooms) a přimět je ke koupi. Pozornost zákazníků mají vzbudit inovace, které zvýší bezpečnost řidičů i spolucestujících. Právě bezpečnost, spolu s kvalitou a cenou jednotlivých modelů, je podle expertů tím nejdůležitějším měřítkem rozhodujícím o finální koupi.


Zpráva KPMG se zabývá i otázkou hospodárnosti provozu a využití alternativních pohonů. Tyto oblasti se pravděpodobně stanou prioritou hlavně mimo severoamerické trhy. O obchodu bude v následujících letech rozhodovat právě skutečnost, do jaké míry jsou jednotlivé společnosti schopny dosáhnout hospodárnosti provozu.


Podle studie si téměř 75 % dotazovaných mimo USA myslí, že schopnost používat alternativní pohony je důležitým faktorem při rozhodování o koupi automobilu, v USA souhlasí s tímto tvrzením jen 26 % dotazovaných.


Spotřeba pohonných hmot je důležitá pouze pro 13 % amerických respondentů, naopak 47 % respondentů z ostatních zemí ji považuje za extrémně důležitou. Jak to, že existují takové názorové rozdíly mezi USA a zbytkem světa? „Amerika byla dlouhou dobu zvyklá na nízké ceny paliva. Naproti tomu v Evropě jsou ceny pohonných hmot poměrně vysoké,“ říká Andrew Sutherland, partner KPMG Česká republika odpovědný za problematiku automobilového průmyslu.


Nutnost co nejrychleji dodat na trh nové modely vozidel a uspokojit tak poptávku se však nakonec může výrobcům vymstít. Automobily mají delší životnost – lidé si nové vozy pořizují v dlouhodobém časovém horizontu. „Třeba v České republice jsou lidé zvyklí nechávat si automobily v průměru asi 13 let. Automobily si pořizují s tím, že dokud budou spolehlivé, nechají si je poměrně dlouhou dobu,“ dodává Sutherland.


Studie KPMG se účastnilo 100 amerických, asijských a evropských expertů v řídích funkcích automobilových společností, přičemž 47 z nich pocházelo ze Severní Ameriky, 53 z Evropy a Asie. Pro dodavatele pracovalo 81, pro finální výrobce 19 z nich.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Motor uvádí nové video „A Matchday in Europe“, zachycující vášeň a nadšení fotbalových fanoušků

Hyundai Motor uvádí nové video „A...

Hyundai Motor zveřejní své první celoevropské video 27. března ve spolupráci se všemi pěti partnerskými fotbalovými kluby: AS Roma, Atlético de Madrid, Chelsea FC, Hertha BSC a Olympique Lyonnais...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ženy na manažerských pozicích: představenstvo společnosti Continental stanovilo cíle do roku 2025

Ženy na manažerských pozicích:...

Záměrem je do roku 2025 zvýšit podíl žen na manažerských pozicích na 25 procent Postup prověří pravidelné audity s využitím periodických zpráv V současné době celosvětově společnost...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Saitz se stane generálním ředitelem společnosti Hyundai Motor Czech

Martin Saitz se stane generálním...

Na dnešní dealerské konferenci byl představen budoucí generální ředitel společnosti Hyundai Motor Czech. Martin Saitz má více než dvacetileté zkušenosti v automobilovém odvětví, kde...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vznětové modely Leon a Ateca za mimořádně výhodných podmínek

Vznětové modely Leon a Ateca za...

Leon 5D, Leon ST a Ateca s motory TDI zvýhodněny až o 200 300 Kč Rozsáhlá komfortní a bezpečnostní výbava ve spojení s pozoruhodnou jízdní dynamikou a hospodárností Pětiletá záruka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Tucson z Nošovic je první SUV Hyundai ve výbavě N Line. Hybridní verze navíc rozšiřuje nabídku o vznětový motor 1.6 CRDi

Nový Tucson z Nošovic je první SUV...

Nový Tucson je první SUV Hyundai se sportovním stupněm výbavy N Line a výběrem tří motorů s výkonem od 136 k do 185 k Více než nový vzhled: vnější a vnitřní stylistické prvky N Line...