Automobil, který komunikuje se semafory

  • Projekt, sponzorovaný společností SEAT, Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) ve Španělsku, magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Trafic), propojuje vozidla se semafory a informačními panely prostřednictvím platformy DGT 3.0
  • Řidiči dostávají s předstihem upozornění o blížící se změně stavu semaforů, aby mohli náležitě přizpůsobit rychlost své jízdy
  • Informace o dopravě se zobrazují v reálném čase na displejích v automobilech

Jaká barva bude svítit na dalších semaforech, pokud budu pokračovat v jízdě touto rychlostí? Odpověď na tuto otázku již nebude dávat řidiči jeho intuice, nýbrž vyspělá technologie. Projekt, vedený společností SEAT a realizovaný ve spolupráci se španělským Generálním ředitelstvím pro dopravu DGT (Dirección General de Tráfico), magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Traffic), úspěšně propojuje vozidla s dopravní světelnou signalizací a centrem pro řízení dopravy, aby mohli  řidiči předvídat budoucí stav semaforů. Tento projekt také umožňuje zasílání informací o nehodách na dálnicích přímo do vozidel bez nutnosti používat informační panely. Automobily jsou vzájemně propojeny s infrastrukturou prostřednictvím cloudu a bezdrátové komunikační sítě s latencí 300 milisekund.

Vozidla, propojená se semafory a dopravní infrastrukturou.

Vozidla, používaná v tomto pilotním projektu, jsou vybavena nezbytnou technologií, která umožňuje jejich propojení s okolím a přijímání informací, ukládaných Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) do cloudu. Řidič díky tomu může v reálném čase předvídat, co jej zanedlouho čeká. Nové síťově propojené automobily SEAT v tomto projektu přijímají z centrálního cloudu Generálního ředitelství pro dopravu nejaktuálnější dopravní zpravodajství v reálném čase, včetně informací zobrazovaných na dálničních panelech nebo stavu semaforů ve městech,“ vysvětluje Jordi Caus, vedoucí oddělení konceptů pro městskou mobilitu ve společnosti SEAT.

Je čas začít zpomalovat, na semaforu se brzy objeví červená.

Jedna část projektu se věnuje propojení automobilů se semafory. „Semafory odesílají signál do cloudu Generálního ředitelství pro dopravu o svém aktuálním stavu a o době, za kterou dojde k jeho změně. Vůz tuto informaci obdrží, interpretuje ji a upozorní řidiče na blížící se stav v závislosti na rychlosti jízdy. To je užitečné, když se zanedlouho objeví na semaforu červená, protože řidiči pak mohou začít zpomalovat dřív, než k němu dojedou,“ říká Jordi.

Jak to funguje?

Pokud se vozidlo přibližuje k semaforu, objeví se na displeji zpráva s upozorněním, že bude na systému světelné signalizace, až k němu řidič dojede, svítit červená, zelená nebo žlutá. Systém uskutečňuje výpočet na základě vzdálenosti vozidla od semaforu a rychlosti jízdy. Důležitým aspektem pro bezpečnost je skutečnost, že systém funguje pouze za předpokladu, že vozidlo nepřekračuje rychlostní limit. V opačném případě nebude systém řidiče upozorňovat. „Systém ve vyšších rychlostech nefunguje, což je velmi důležité pro bezpečnost silničního provozu. Má to být doplňkový nástroj, který umožní motoristům plynulejší jízdu,“ ujišťuje Manuel Valdés, vedoucí oddělení magistrátu Barcelony pro mobilitu a infrastrukturu.

Informační tabule přímo ve voze.

V současnosti je ve Španělsku v provozu 2000 informačních panelů, které poskytují řidičům informace o dopravě, povětrnostních podmínkách nebo práci na silnici či nehodách. Nový systém umožňuje veškeré uvedené informace zobrazovat přímo na displeji uvnitř síťově propojených vozidel na jakémkoli místě silniční sítě. Podle Jorgeho, „můžeme dosáhnout stejných cílů jako s variabilními informačními tabulemi na dálnicích, ale nyní lze tyto informace přenášet přímo do automobilů, ať jsou kdekoli“.

Vyšší úroveň bezpečnosti a hospodárnosti.

Čím více informací máme, tím menšímu počtu riskantních situací jsme vystaveni. Na tomto poznání stojí projekt, který se zaměřuje na bezpečnost silničního provozu společně se zvyšováním hospodárnosti. „Usilujeme o významné snížení počtu nehod, nižší intenzitu dopravy a s tím související pozitivní vliv na životní prostředí,“ říká Jorge Ordás, zástupce ředitele pro mobilitu a technologie na Generálním ředitelství pro dopravu DGT (Dirección General de Tráfico) ve Španělsku.

Budoucnost patří informacím na základě spolupráce.

Dodavateli informací budou navíc i síťově propojené automobily a samotní uživatelé. „Kdokoli s informacemi o tom, co se děje na silnici, je může sdílet s ostatními uživateli, aby se včas dozvěděli o případné události v místě, k němuž se přibližují,“ vysvětluje Jorge. „Tímto projektem činíme první krok k síťovému propojení automobilů s celou dopravní infrastrukturou. Začali  jsme s informačními funkcemi, ale u budoucích autonomních vozidel budeme moci v riskantní situaci zasáhnout přímo do řízení vozidla,“ dodává nakonec Jordi Caus.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...