Audi představuje e-tron FE05 pro novou sezonu Formule E

  • Nová generace mistrovského vozu pro tým Formule E Audi Sport ABT Schaeffler
  • Ohromující design, vyšší výkon a hospodárnost, delší dojezd
  • Kromě továrního týmu nasadí dva vozy Audi e-tron FE05 také tým Virgin Racing

Dne 15. prosince začne v Ad Diriyahu (Saudská Arábie) nová éra šampionátu Formule E ABB FIA, protože díky delšímu dojezdu budou jezdci poprvé absolvovat celý závod pouze s jediným vozem. Audi nyní představuje nově vyvinutý monopost Audi e-tron FE05, s nímž budou znovu bojovat o titul jezdci Daniel Abt a Lucas di Grassi.

Jedná se o dosud největší novinku v historii Formule E. Poprvé od založení závodního seriálu v roce 2014 bude mít v nové sezoně 2018/2019 každý jezdec k dispozici pouze jeden závodní vůz. Povinné střídání vozů během závodu patří minulosti, protože kapacita akumulátorů již postačuje pro celou dobu závodu, který trvá 45 minut. I to je důkaz toho, jak motoristický sport a především Formule E urychluje vývoj inovací a vyspělé techniky.

Značka Audi se s vozem Audi e-tron FE05 pečlivě připravila na nové technické a strategické výzvy. To platí zejména pro systém pohonu, který je srdcem monopostu Audi e-tron FE05. Mezi jeho součásti patří elektromotor, invertor, převodovka, části zadní nápravy a příslušný software. Vzhledem k tomu, že ostatní části vozu jsou pro všechny týmy stejné, prokazují výrobci své technické kompetence v oblasti pohonu. Již ve čtvrté sezoně seriálu závodů elektromobilů, která skončila v polovině července v New Yorku pro tým Audi Sport ABT Schaeffler ziskem mistrovského titulu, bylo Audi e-tron FE04 velmi často nejhospodárnějším vozem. Nástupce je evolucí tohoto úspěšného modelu.

Jednotku elektromotoru a generátoru s označením Audi Schaeffler MGU03 vyvinula značka Audi společně s technickým partnerem Schaeffler. Inženýři se zaměřili především na další zvýšení účinnosti a hospodárnosti. „Zachovali jsme základní koncept s jednostupňovou převodovkou a zároveň jsme v detailech zdokonalili a nově vyrobili všechny komponenty,“ říká Tristan Summerscale, vedoucí projektu Formule E ve společnosti Audi. Celkem 95 procent všech dílů systému pohonu je nových. Inženýrům se přitom podařilo snížit hmotnost o deset procent.

Již v polovině roku 2017, tedy ještě před zahájením uplynulé čtvrté sezony, začal Summerscale se svým týmem pracovat na vývoji monopostu Audi e-tron FE05. Na konci července 2018 homologovala vozidlo mezinárodní automobilová federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Nyní již nejsou povoleny změny. Vývojáři smějí během sezony zdokonalovat pouze software. V polovině října je na programu ještě společný test se všemi týmy ve Valencii (Španělsko). Poté čeká závodní vozy a veškeré vybavení přeprava do Saudské Arábie.

V páté sezoně Formule E smí mít elektromotor v kvalifikaci nejvyšší výkon 250 kW (340 k). V závodě je nejvyšší výkon omezen na 200 kW (272 k). Novinkou jsou tzv. aktivační zóny. Pokud jezdec vjede na závodním okruhu do této zóny, zvýší se výkon jeho vozu krátkodobě na 225 kW (306 k). Fanoušci Formule E mohou své oblíbené jezdce i v této sezoně podporovat internetovým hlasováním. „FanBoost“ tímto způsobem zvýší výkon krátkodobě až na 250 kW (340 k).

Všechny týmy Formule E používají identické akumulátory McLaren o hmotnosti 374 kilogramů. Lithium-iontové akumulátory, uložené mezi sedadlem jezdce a systémem pohonu, mají kapacitu 52 kWh a jejich nabití trvá 45 minut. Pro pátou sezonu byla zcela nově vyvinuta brzdová soustava „brake-by-wire“. Ovládání brzd je elektronické bez mechanického propojení mezi brzdovým pedálem a brzdovou soustavou na zadní nápravě. Tím je zajištěno vždy optimální rozdělení brzdné síly mezi nápravy a rekuperace může probíhat  s ještě vyšší účinností.

Stejně jako ve Formuli 1 sedí jezdec v monopostu se skořepinovou konstrukcí z uhlíkových kompozitů, která byla vyvinuta v souladu s bezpečnostními standardy FIA. Maximální bezpečnost zajišťují deformační zóny na přídi, zádi a bocích. Hlavu jezdce chrání podobně jako ve Formuli 1 systém „Halo“ nad kokpitem. Minimální hmotnost závodního vozu Formule E je 900 kilogramů (včetně jezdce). Závodní elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 240 km/h. Mimořádně nápadná je u nové generace monopostu Audi e-tron FE05 nepřítomnost zadního spoileru, což je v motoristickém sportu jedinečné. Přítlak místo něj vytváří velký difuzor na zádi. „Batmobil“, „Star Wars“, „kosmická loď“ – tak zněly komentáře fanoušků a médií na adresu futuristického vzhledu závodního elektromobilu Audi po prvních testovacích jízdách. „Když jedu mezi ostatními vozy na závodním okruhu, připadám si jako ve filmu sci-fi,“ říká Daniel Abt. „V porovnání s předchůdcem má nový model výrazně agresivnější design.“

Pátá sezona závodního seriálu pro elektricky poháněné vozy má na programu 13 závodů ve 12 metropolích. Mezi úvodním podnikem v Ad Diriyahu a oběma finálovými závody v New Yorku v polovině července 2019 se uskuteční závody mimo jiné v Marrákeši (Maroko), Mexiku, Hongkongu (Čína), Římě (Itálie), Paříži (Francie), Monaku a Berlíně (Německo). Každý závod trvá 45 minut plus jedno kolo a převážně se jezdí na dočasně vytyčených městských okruzích.

V sezoně 2018/2019 budou kromě továrního týmu Audi s vozy Audi e-tron FE05 poprvé startovat také jezdci britského závodního týmu Virgin Racing. Partnerství je další novinkou od páté sezony a má zdravou konkurencí mezi oběma partnerskými týmy průběžně zvyšovat také úroveň výkonů.

Tým Audi Sport ABT Schaeffler je zakládajícím členem Formule E, jíž se účastní od první sezony s jezdci Danielem Abtem a Lucasem di Grassim. Brazilec ve třetí sezoně (2016/2017) získal titul v hodnocení jezdců. Sezonu 2017/2018 dokončili di Grassi a Abt na druhém, resp. pátém místě.

 

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - A6 Avant pro jízdu v terénu slaví 20. výročí:  Nové Audi A6 allroad quattro

A6 Avant pro jízdu v terénu slaví 20....

Nová generace s výrazným designem, rozsáhlou výbavou a mimořádnými schopnostmi mimo zpevněné silnice Mnohostranně využitelný automobil s jedinečným vzhledem a luxusní výbavou Výkonné...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dovizioso, tovární jezdec Ducati, se zúčastní závodu DTM jako hostující jezdec

Dovizioso, tovární jezdec Ducati, se...

Tovární jezdec Ducati bude na okruhu v Misanu řídit Audi RS 5 DTM Hvězda MotoGP ujela během testů 183 kol pod vedením Mattiase Ekströma Andrea Dovizioso v rozhovoru: „Chci si to pořádně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modely Audi S TDI

Modely Audi S TDI

Strategie Audi S TDI: Agilita pro cestování na dlouhé vzdálenosti Audi sází u svých modelů S na výhody pohonu TDI a elektrifikace. Výsledkem jsou výkonné automobily poháněné důsledně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi zprovoznilo akumulátorové úložiště v berlínském campusu EUREF

Audi zprovoznilo akumulátorové...

Úložiště s kapacitou 1,9 MWh z použitých lithium-iontových akumulátorů bylo připojeno k síti Největší víceúčelové úložiště energie v Německu vyrovnává výkyvy v elektrické síti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - „International Engine of the Year“: Motor Audi 2.0 TFSI zvítězil ve své třídě

„International Engine of the Year“:...

Velký úspěch pro Audi v důležité kategorii s výkonem od 150 do 250 k Šéf vývoje Audi Rothenpieler: „Mnohostranná jednotka 2.0 TFSI je motorem, který používáme také pro hybridní pohony a...