Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/6: Tělesně postižení řidiči

Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, Psychologické pracoviště – laboratoř LADOP.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/6: Tělesně postižení řidiči

Jakou procedurou musí tělesně postižený řidič projít, aby dostal řidičský průkaz? Co se posuzuje?


Tak jako u ostatních řidičů, musí tělesně postižený řidič projít stejným lékařským posouzením zdravotního stavu – to znamená, že lékař za podpory odborných vyšetření vyloučí choroby a stavy bránící řízení automobilu. Samozřejmě lékař věnuje větší pozornost poúrazovým stavům těchto žadatelů o řidičské oprávnění. Ti, kteří dostanou souhlas lékaře k absolvování autoškoly, si vyhledají specializovanou autoškolu pro výcvik zdravotně postižených, to znamená se zvláštní akreditací MDS a s vozidly upravenými pro ruční řízení.

Liší se nějak tělesně postižený řidič v přístupu k dopravnímu provozu?


Obecně vzniká dojem, že bude opatrnější, ale je to jen pocit. Osobně jsem přesvědčen, že tělesně hendikepování řidiči se od ostatních řidičů příliš neliší. Někteří se ještě se svým úrazem, nemocí nevyrovnali – jsou zatrpklí a mohou být v interakci s ostatními řidiči v některých případech agresivnější.


Jednou jsem měl za úkol vypracovat znalecký posudek na řidiče vozidla trabant s invalidním označením. Jiný řidič mu nedal přednost, k žádné nebezpečné kolizi sice nedošlo, ale řidič trabanta se cítil natolik „zneuctěn“, že za provinilým řidičem jel asi 2 km, než vozidlo zastavil. Vylezl o holích z trabanta a jednou z nich ztrestal řidiče natolik, že mu způsobil úraz. Posudek zněl na nepřiměřenou emocionální vzrušivost, reaktivitu, snížené sebeovládání a manifestní agresivitu.


Byla to výjimka, ale stejně je možné, že zejména mladší hendikepovaní řidiči, kteří se s úrazem ještě psychicky nevyrovnali, mohou řídit své vozidlo dost razantně, bezohledně především vůči sobě s podvědomím „nic horšího se mě nemůže již stát“! Samozřejmě, že většina tělesně postižených řidičů se chová na silnici správně.

Jak nahlížejí zdraví řidiči na hendikepované řidiče? Existují nějaké předsudky?


Samozřejmě, že zdravý člověk a řidič podléhá nejrůznějším předsudkům. Ty je třeba minimalizovat společnými motoristickými akcemi a informacemi o tělesně postižených řidičích.




Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Hyundai i30 Fastback N předvede svůj výkonový potenciál na cestě z Říma do Paříže

Nový Hyundai i30 Fastback N předvede...

Zcela nový i30 Fastback N odhalí na cestě z Říma do Paříže sofistikovaný a elegantní design v kombinaci s osvědčenou radostí z řízení vozu N První ostré pětidveřové kupé v segmentu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Se systémem Honda Hybrid Performance se zcela nové  CR-V dostává na novou úroveň

Se systémem Honda Hybrid Performance se...

Je to poprvé, kdy je SUV Honda v Evropě k dostání s hybridní technologií Systém Honda Hybrid Performance využívá technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD) k plynulému přechodu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT má s novým modelem SEAT Tarraco velké ambice

SEAT má s novým modelem SEAT Tarraco...

Tarraco je po modelech Arona a Ateca třetí SUV značky SEAT, která s ním poprvé vstupuje na trh velkých SUV Velké SUV s 5 nebo 7 sedadly nabízí zákazníkům ještě více variability Tarraco je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai na veletrhu v Hannoveru představí vodíkové nákladní auto

Hyundai na veletrhu v Hannoveru...

Elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články bude uvedeno na trh v roce 2019 Nákladní vozidlo dává najevo své ekologické vlastnosti osobitým designem Plány pro evropský trh...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrické SUV Audi e-tron se v San Franciscu představilo s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV

Elektrické SUV Audi e-tron se v San...

Audi si pro své první elektrické SUV vybralo ultra-výkonné pneumatiky Goodyear Společnost Audi dnes odhalila model e-tron, první plně elektrické SUV z produkce této německé automobilky. Goodyear...