Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/3: Tělesně postižení řidiči

Rozhovor s majorem Stanislavem Humlem.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/3: Tělesně postižení řidiči

Major Stanislav Huml je vedoucím odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje.

Jsou nehody hendikepovaných řidičů něčím neobvyklé?


Nejsou. Mám pocit, že hendikepovaní bourají méně, respektive za celou dobu praxe jsem nevyšetřoval nehodu, kdy by hendikepovaný nehodu zavinil. Myslím, že jezdí opatrněji a pozorněji. Tím pádem pomaleji, a proto bourají méně než ostatní řidiči.

Jak se chovají hendikepovaní řidiči při řízení, jsou opatrnější?


Určitě jsou opatrnější. Je to zřejmě jejich životní zkušeností. Váží si více zdraví a života.

Je řízení vozidla takovými osobami stejně bezpečné jako u „zdravých“ řidičů?


Ovládání vozidla postiženými je sice trochu jiné než u ostatních vozidel, ale bez získané zručnosti nejsou puštěni do provozu. Pokud projdou zkouškami, znamená to, že vozidlo ovládají stejně jako zdravý řidič a je jedno, jestli brzdí pákou na noze nebo pákou na ruce.

Jaké musí tělesně hendikepovaný řidič splnit podmínky, aby mohl řídit?


Jako každý musí projít autoškolou a při zkoušce prokázat, že plně ovládá řízení vozidla. Do provozu nelze pustit nikoho, kdo nemá za každé situace auto plně pod kontrolou.

Je možné jim nějak pomoci, pokud jsou tělesně postižení za volantem?


Samozřejmě, ohleduplností. Někdy je třeba si uvědomit, že řídí člověk, který třeba neslyší, a proto je marné na něj troubit. Ostatně troubením i na zdravého člověka v nějaké situaci, kdy mu třeba nejede auto na křižovatce, ho jenom znervózníte a sobě nepomůžete.

Jaký nejvyšší věk je pro řízení tolerován?


Řízení není otázkou věku, ale zdravotního stavu. I stoletý člověk může jezdit autem, pokud jeho motorika, oči a ostatní potřebné smysly fungují jak mají.


Zítra v pátek rozhovor s městským strážníkem Viktorem Kopřivou Městská Policie hl. m. Prahy.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Hyundai i30 Fastback N předvede svůj výkonový potenciál na cestě z Říma do Paříže

Nový Hyundai i30 Fastback N předvede...

Zcela nový i30 Fastback N odhalí na cestě z Říma do Paříže sofistikovaný a elegantní design v kombinaci s osvědčenou radostí z řízení vozu N První ostré pětidveřové kupé v segmentu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Se systémem Honda Hybrid Performance se zcela nové  CR-V dostává na novou úroveň

Se systémem Honda Hybrid Performance se...

Je to poprvé, kdy je SUV Honda v Evropě k dostání s hybridní technologií Systém Honda Hybrid Performance využívá technologii inteligentního pohonu s více režimy (i-MMD) k plynulému přechodu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT má s novým modelem SEAT Tarraco velké ambice

SEAT má s novým modelem SEAT Tarraco...

Tarraco je po modelech Arona a Ateca třetí SUV značky SEAT, která s ním poprvé vstupuje na trh velkých SUV Velké SUV s 5 nebo 7 sedadly nabízí zákazníkům ještě více variability Tarraco je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai na veletrhu v Hannoveru představí vodíkové nákladní auto

Hyundai na veletrhu v Hannoveru...

Elektricky poháněné nákladní vozidlo s palivovými články bude uvedeno na trh v roce 2019 Nákladní vozidlo dává najevo své ekologické vlastnosti osobitým designem Plány pro evropský trh...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektrické SUV Audi e-tron se v San Franciscu představilo s pneumatikami Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV

Elektrické SUV Audi e-tron se v San...

Audi si pro své první elektrické SUV vybralo ultra-výkonné pneumatiky Goodyear Společnost Audi dnes odhalila model e-tron, první plně elektrické SUV z produkce této německé automobilky. Goodyear...