Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/3: Tělesně postižení řidiči

Rozhovor s majorem Stanislavem Humlem.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/3: Tělesně postižení řidiči

Major Stanislav Huml je vedoucím odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje.

Jsou nehody hendikepovaných řidičů něčím neobvyklé?


Nejsou. Mám pocit, že hendikepovaní bourají méně, respektive za celou dobu praxe jsem nevyšetřoval nehodu, kdy by hendikepovaný nehodu zavinil. Myslím, že jezdí opatrněji a pozorněji. Tím pádem pomaleji, a proto bourají méně než ostatní řidiči.

Jak se chovají hendikepovaní řidiči při řízení, jsou opatrnější?


Určitě jsou opatrnější. Je to zřejmě jejich životní zkušeností. Váží si více zdraví a života.

Je řízení vozidla takovými osobami stejně bezpečné jako u „zdravých“ řidičů?


Ovládání vozidla postiženými je sice trochu jiné než u ostatních vozidel, ale bez získané zručnosti nejsou puštěni do provozu. Pokud projdou zkouškami, znamená to, že vozidlo ovládají stejně jako zdravý řidič a je jedno, jestli brzdí pákou na noze nebo pákou na ruce.

Jaké musí tělesně hendikepovaný řidič splnit podmínky, aby mohl řídit?


Jako každý musí projít autoškolou a při zkoušce prokázat, že plně ovládá řízení vozidla. Do provozu nelze pustit nikoho, kdo nemá za každé situace auto plně pod kontrolou.

Je možné jim nějak pomoci, pokud jsou tělesně postižení za volantem?


Samozřejmě, ohleduplností. Někdy je třeba si uvědomit, že řídí člověk, který třeba neslyší, a proto je marné na něj troubit. Ostatně troubením i na zdravého člověka v nějaké situaci, kdy mu třeba nejede auto na křižovatce, ho jenom znervózníte a sobě nepomůžete.

Jaký nejvyšší věk je pro řízení tolerován?


Řízení není otázkou věku, ale zdravotního stavu. I stoletý člověk může jezdit autem, pokud jeho motorika, oči a ostatní potřebné smysly fungují jak mají.


Zítra v pátek rozhovor s městským strážníkem Viktorem Kopřivou Městská Policie hl. m. Prahy.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Cena čtyřletých ojetin začíná stagnovat. Nová auta však stále zdražují

Cena čtyřletých ojetin začíná...

Ceny ojetých vozidel rostly v posledním roce rychleji než ceny nových. Zatímco nové vozy zdražily o 3,57 %, cena čtyřletých ojetin se v posledních čtyřech kvartálech zvýšila o 9,14 %. V...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai KONA získal ocenění ABC „Nejlepší vůz roku 2019“

Hyundai KONA získal ocenění ABC...

Model KONA obdržel nejprestižnější ocenění ve španělském automobilovém průmyslu Ocenění uznává mnoho kvalit modelové řady KONA, včetně zcela elektrické verze Hyundai získal titul...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bridgestone Battlax Hypersport S21 pro nový ohromující motocykl BMW S1000RR

Bridgestone Battlax Hypersport S21 pro...

Bridgestone, největší společnost na světě pro výrobu pneumatik a gumárenských produktů, bude dodávat pneumatiky Battlax Hypersport S21 jako originální výbavu pro nový ohromující motocykl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vrchařský šampion Marek Rybníček připravuje auto na novou sezónu

Vrchařský šampion Marek Rybníček...

Letošní sezóna závodů automobilů do vrchu byla pro Marka Rybníčka velmi úspěšná. Vyjezdil si titul vrchařského mistra, uspěl na slavných závodech Ecce Homo Šternberk i Dobšinský kopec a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní ovládání dveří automobilů od společnosti Continental získalo prestižní cenu za inovaci CES 2019

Inteligentní ovládání dveří...

Vysoká úroveň komfortu: PASE (Passive Start and Entry System) a elektrické ovládání dveří podporují autonomní otevírání a zavírání Vyšší bezpečnost: systém inteligentního odhalování...