Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 4 – 4. díl

Rozhovor s Petrem Kunzlem – Znalecký ústav IBS expert

Aral, dejte přednost bezpečnosti! - Téma 4 - 4. díl

Jaký je vliv světel na bezpečnost silničního provozu?

Pokud bychom hovořili o světlech jako o jednom z prvků podílejících se na celkové bezpečnosti konkrétního vozidla, pak by jednoznačně spadala do kategorie tzv. pasivních prvků bezpečnosti. Tyto prvky nemají primárně za úkol snižovat následky nehody, ale naopak ve spojení s ostatními prvky nehodám a kolizím předcházet. Z tohoto pohledu jsou právě tyto prvky v otázce celkové bezpečnosti silničního provozu daleko zásadnější než aktivní prvky.


Hlavní role světel je vyjádřena v onom známém heslu „Vidět a být viděn“. S narůstající hustotou provozu roste stále více význam druhé části zmíněného hesla. V noci nebo za šera není diskuse o tom, že je použití světel nezbytností. Pozitivní skutečností je, že velká část motoristů si i díky legislativním změnám uvědomuje přínos, který přináší svícení i ve dne. Za minimálních nákladů lze značně zvýšit viditelnost svého vozu např. v situaci, kdy máme v zádech slunce, nebo vyjíždíme ze stínu lesa či aleje. A právě na podzim, kdy již bývá slunce nad obzorem nízko a stínu je tak čím dál tím víc, je to obzvláště důležité.


Je nějaký znatelný rozdíl (co do kvality osvětlení a tedy i viditelnosti) mezi novým vozem a třeba starou škodovkou?


Rozdíl tu samozřejmě je, a to především ve schopnosti osvětlit vozovku před autem. I ve vývoji světlometů učinili v posledních letech výrobci značné pokroky. Starší světlomety zpravidla nedokáží nasměrovat paprsek světla do ideálního místa. Hlavním problémem starších vozů je ale technický stav. Není řeč o tom, zda svítí všechny žárovky a světla jsou seřízena – to by měla být naprostá samozřejmost. Jde především o změnu optických vlastností většinou plastových krytů a vnitřních odrazových ploch světlometů a světel vlivem stárnutí materiálu a opotřebením. Velmi často se na silnicích setkáváme s vozy, jejichž blikače nebo brzdová světla produkují takřka bezbarvé světlo. Slepnutí reflektorů vlivem zmatnění nebo odloupání odrazného zrcadla světlometů je pak kapitolou sama pro sebe.


Ale ani nové vozy nejsou bez vad. Například dnes tolik oblíbená čirá optika má také svůj problém. Je jím obtížné odclonění odrazu samotného vlákna žárovky. Pak může dojít k oslňování protijedoucích řidičů i v případě, že jsou světla seřízena dle předpisů. Většina řidičů se již s tímto problémem jistě setkala.


Kdy používat mlhová světla ?


Odpověď by mohla být krátká a stručná – pouze za mlhy. Nicméně praktické použití mlhových světel není omezeno pouze takto jednoúčelově. Kromě mlhy je vhodné použit mlhových světel např. za hustého lijáku, nebo chumelenice.


V podstatě by měla tato světla díky svému umístění a vyšší svítivosti usnadnit situaci v okamžiku, kdy běžná potkávací nebo dálková světla vytváří před vozem, díky svému umístění a světelným vlastnostem, neprůhlednou světelnou stěnu.


Vzhledem k speciálnímu určení mlhových světel je také důležité si uvědomit, že není vhodné použít mlhová světla pokud jsou dobré světelné podmínky. Použití mlhových světel za jasného dne nebo jasné noci může místo zvýšení bezpečnosti vést k opačnému stavu.


Čím se mlhová světla liší od klasických potkávacích světel ?


Hlavní rozdíl spočívá v jejich umístění a celkové geometrii světelného kuželu. V závislosti na typu pak mohou využívat i výkonnější žárovky s vyšší svítivostí. Potkávací nebo dálková světla osvětlují vozovku až od určité vzdálenosti od vozu a bezprostředně před vozem tedy zůstává „slepý prostor“. Naproti tomu jsou mlhové světlomety určeny pro intenzivní osvícení prostoru přímo před vozem a to i do stran. Díky velmi nízkému umístění mlhových světel nad vozovkou dochází k „podsvícení“ řidičova pohledu a redukci zmíněného efektu světelné stěny, který může za určitých okolností úplně vyloučit další pokračování v jízdě.


Jaký je rozdíl mezi tradičními „halogeny“ a moderními „xenony“ co do svítivosti a kvality světla?


Přednosti dnes již dobře známých xenonových světlometů tkví především v odstínu jejich světla. Celkový světelný tok je totiž jasně omezen předpisy, a proto není možné zvyšovat výkony světlometů do nekonečna. Konstruktéři tak řeší problém viditelnosti v noci za pomoci maximálně precizního nasměrování světelného paprsku a přiblížení se odstínem vyzařovaného světla světlu dennímu, tedy mírně namodralému. A právě to xenonové výbojky výborně splňují. Jejich světlo má požadovanou barvu a je rovnoměrnější, než světlo, které dokáže produkovat rozžhavené vlákno té nejlepší žárovky. Právě proto jej lze mnohem lépe rozvrhnout, také díky tomu jsou hranice osvětlených ploch jasné a zřetelné, což je pro oko řidiče příjemnější, než vytrácející se světlo žárovky.


Jak správně seřídit světlomety?


Časy, kdy si motoristé seřizovali světla podle čar narýsovaných na stěnu garáže, jsou již pryč. Seřízení světlometů bychom asi skutečně měli přenechat servisům s patřičným vybavením. Je to úkon, který by většina servisů měla udělat na počkání a za přijatelný poplatek. Podzimní období vždy přináší také celou řadu akcí na podporu bezpečnosti silničního provozu jejíž součástí je i odborné seřízení světlometů. Světla bychom si měli nechat seřídit min. jednou ročně a to nejlépe právě během podzimu, tak abychom v období, kdy jsou nejvíce využívána, měli jistotu, že svítí tam kam mají a zaručují tak dobrou viditelnost pro nás, aniž bychom oslňovali protijedoucí řidiče nebo jiné účastníky silničního provozu.


5.díl zítra – v úterý 7. října: Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem – Policie ČR Dálniční oddělení Poříčany.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision dynamics, BMW M5, BMW i3, MINI Countryman hybrid – Frankfurt 2017

VIDEO – BMW X7 Concept, BMW i vision...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky BMW přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat Ibiza TGI – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Seat Arona, Seat Cupra R, Seat...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky SEAT přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - VIDEO – Citroën SUV C3R aircross – Autosalon Frankfurt 2017

VIDEO – Citroën SUV C3R aircross...

Moderátor Viktor Tamayo se svým štábem představuje novinky pořízené u automobilky Citroën přímo z autosalonu ve Frankfurtu.

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Specialisté na úspornou jízdu z Velké Británie a Norska stanovili tři nové rekordy hospodárnosti s novou Ford Fiestou a pick-upem Ford Ranger

Specialisté na úspornou jízdu z Velké...

V britském „MPG Marathonu“ bodovala Fiesta se zážehovým motorem 1.0 EcoBoost i vznětovým agregátem 1.5 TDCi a Ranger urazil při jízdě přes Norsko, Švédsko a Finsko 1 616 kilometrů bez...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Volvo XC40: Výjimečná premiéra již dnes v úterý 24.října v Praze a ve čtvrtek a pátek 26. a 27.října v Brně

Nové Volvo XC40: Výjimečná premiéra...

Pracovníci Volva se těší na vaši návštěvu v Praze a Brně!!!      Volvo XC40 je malé SUV plné velkých inovací Zaujme expresivním designem, důmyslně řešeným úložným prostorem a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak se vyrábějí originální pneumatiky pro prvovýrobu?

Jak se vyrábějí originální pneumatiky...

Koupě nového vozu je pro každého velký okamžik. Ve vzrušení z nového vozu se asi málokdo zajímá o to, kde se vzaly jeho pneumatiky Většina lidí bere pneumatiky montované na vůz při jeho...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O zahájení prodeje zcela nového SUV Hyundai Kona na náš český trh, jsme vás informovali v pátek, dnes přinášíme podrobnou zprávu  o tomto novém modelu

O zahájení prodeje zcela nového SUV...

Zcela nový model Kona navazuje na skvělou pověst automobilů SUV společnosti Hyundai.  Zcela nový Hyundai Kona na kompletně nové platformě pro kompaktní SUV nabízí: odvážný design s ostrými...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový model Hyundai Kona v prodeji na českém trhu: s limitovanou akční nabídkou Best of KONA s bohatou výbavou s motorem T-GDI 120 o výkonu 88 kW s manuální šestistupňovou převodovkou za 459 990 korun

Nový model Hyundai Kona v prodeji na...

Dlouho očekávaná novinka od Hyundai vstupuje na český trh. Zcela nový model Kona rozšiřuje nabídku automobilky v segmentu SUV Navazuje na skvělou pověst automobilů této kategorie od...