Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 4 – 4. díl

Rozhovor s Petrem Kunzlem – Znalecký ústav IBS expert

Aral, dejte přednost bezpečnosti! - Téma 4 - 4. díl

Jaký je vliv světel na bezpečnost silničního provozu?

Pokud bychom hovořili o světlech jako o jednom z prvků podílejících se na celkové bezpečnosti konkrétního vozidla, pak by jednoznačně spadala do kategorie tzv. pasivních prvků bezpečnosti. Tyto prvky nemají primárně za úkol snižovat následky nehody, ale naopak ve spojení s ostatními prvky nehodám a kolizím předcházet. Z tohoto pohledu jsou právě tyto prvky v otázce celkové bezpečnosti silničního provozu daleko zásadnější než aktivní prvky.


Hlavní role světel je vyjádřena v onom známém heslu „Vidět a být viděn“. S narůstající hustotou provozu roste stále více význam druhé části zmíněného hesla. V noci nebo za šera není diskuse o tom, že je použití světel nezbytností. Pozitivní skutečností je, že velká část motoristů si i díky legislativním změnám uvědomuje přínos, který přináší svícení i ve dne. Za minimálních nákladů lze značně zvýšit viditelnost svého vozu např. v situaci, kdy máme v zádech slunce, nebo vyjíždíme ze stínu lesa či aleje. A právě na podzim, kdy již bývá slunce nad obzorem nízko a stínu je tak čím dál tím víc, je to obzvláště důležité.


Je nějaký znatelný rozdíl (co do kvality osvětlení a tedy i viditelnosti) mezi novým vozem a třeba starou škodovkou?


Rozdíl tu samozřejmě je, a to především ve schopnosti osvětlit vozovku před autem. I ve vývoji světlometů učinili v posledních letech výrobci značné pokroky. Starší světlomety zpravidla nedokáží nasměrovat paprsek světla do ideálního místa. Hlavním problémem starších vozů je ale technický stav. Není řeč o tom, zda svítí všechny žárovky a světla jsou seřízena – to by měla být naprostá samozřejmost. Jde především o změnu optických vlastností většinou plastových krytů a vnitřních odrazových ploch světlometů a světel vlivem stárnutí materiálu a opotřebením. Velmi často se na silnicích setkáváme s vozy, jejichž blikače nebo brzdová světla produkují takřka bezbarvé světlo. Slepnutí reflektorů vlivem zmatnění nebo odloupání odrazného zrcadla světlometů je pak kapitolou sama pro sebe.


Ale ani nové vozy nejsou bez vad. Například dnes tolik oblíbená čirá optika má také svůj problém. Je jím obtížné odclonění odrazu samotného vlákna žárovky. Pak může dojít k oslňování protijedoucích řidičů i v případě, že jsou světla seřízena dle předpisů. Většina řidičů se již s tímto problémem jistě setkala.


Kdy používat mlhová světla ?


Odpověď by mohla být krátká a stručná – pouze za mlhy. Nicméně praktické použití mlhových světel není omezeno pouze takto jednoúčelově. Kromě mlhy je vhodné použit mlhových světel např. za hustého lijáku, nebo chumelenice.


V podstatě by měla tato světla díky svému umístění a vyšší svítivosti usnadnit situaci v okamžiku, kdy běžná potkávací nebo dálková světla vytváří před vozem, díky svému umístění a světelným vlastnostem, neprůhlednou světelnou stěnu.


Vzhledem k speciálnímu určení mlhových světel je také důležité si uvědomit, že není vhodné použít mlhová světla pokud jsou dobré světelné podmínky. Použití mlhových světel za jasného dne nebo jasné noci může místo zvýšení bezpečnosti vést k opačnému stavu.


Čím se mlhová světla liší od klasických potkávacích světel ?


Hlavní rozdíl spočívá v jejich umístění a celkové geometrii světelného kuželu. V závislosti na typu pak mohou využívat i výkonnější žárovky s vyšší svítivostí. Potkávací nebo dálková světla osvětlují vozovku až od určité vzdálenosti od vozu a bezprostředně před vozem tedy zůstává „slepý prostor“. Naproti tomu jsou mlhové světlomety určeny pro intenzivní osvícení prostoru přímo před vozem a to i do stran. Díky velmi nízkému umístění mlhových světel nad vozovkou dochází k „podsvícení“ řidičova pohledu a redukci zmíněného efektu světelné stěny, který může za určitých okolností úplně vyloučit další pokračování v jízdě.


Jaký je rozdíl mezi tradičními „halogeny“ a moderními „xenony“ co do svítivosti a kvality světla?


Přednosti dnes již dobře známých xenonových světlometů tkví především v odstínu jejich světla. Celkový světelný tok je totiž jasně omezen předpisy, a proto není možné zvyšovat výkony světlometů do nekonečna. Konstruktéři tak řeší problém viditelnosti v noci za pomoci maximálně precizního nasměrování světelného paprsku a přiblížení se odstínem vyzařovaného světla světlu dennímu, tedy mírně namodralému. A právě to xenonové výbojky výborně splňují. Jejich světlo má požadovanou barvu a je rovnoměrnější, než světlo, které dokáže produkovat rozžhavené vlákno té nejlepší žárovky. Právě proto jej lze mnohem lépe rozvrhnout, také díky tomu jsou hranice osvětlených ploch jasné a zřetelné, což je pro oko řidiče příjemnější, než vytrácející se světlo žárovky.


Jak správně seřídit světlomety?


Časy, kdy si motoristé seřizovali světla podle čar narýsovaných na stěnu garáže, jsou již pryč. Seřízení světlometů bychom asi skutečně měli přenechat servisům s patřičným vybavením. Je to úkon, který by většina servisů měla udělat na počkání a za přijatelný poplatek. Podzimní období vždy přináší také celou řadu akcí na podporu bezpečnosti silničního provozu jejíž součástí je i odborné seřízení světlometů. Světla bychom si měli nechat seřídit min. jednou ročně a to nejlépe právě během podzimu, tak abychom v období, kdy jsou nejvíce využívána, měli jistotu, že svítí tam kam mají a zaručují tak dobrou viditelnost pro nás, aniž bychom oslňovali protijedoucí řidiče nebo jiné účastníky silničního provozu.


5.díl zítra – v úterý 7. října: Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem – Policie ČR Dálniční oddělení Poříčany.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...