Aral, dejte přednost bezpečnosti – Téma 3 – Diskopříběh aneb mladý řidič

Téma 3: 3. pokračování: Rozhovor s majorem Bc. Stanislavem Humlem.

(Major Bc. Stanislav Huml – vedoucí odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje)

Čím si myslíte, že je způsobeno, že za volant usedají děti a mladiství, kteří ještě nemají řidičský průkaz?


To bylo je a bude. I já jsem byl kluk a toužil jsem řídit tak silně, že jsem již v deseti letech uměl jezdit. Pravda, bylo to vše pod kontrolou otce a na místech, kde jsem nemohl nikomu ublížit.

Znáte z vlastní zkušenosti nějaký takový případ, kdy dítě za volantem způsobilo dopravní nehodu?


Neznám z vlastní zkušenosti, jen z vyprávění starších kolegů. Praxe přinesla i některé opravdu kuriózní případy, kdy dítě odjelo s autobusem, za jehož volantem ani nebylo vidět.

Jaké nejčastější nehody tropí děti nebo mladí nezkušení řidiči?


Prvních pět let je rizikových. To jsou léta, kdy každý z nás prochází obdobím poznávání. V autoškole není šance se naučit vše, teprve provozem přichází další zkušenosti. U mladých řidičů je větší pravděpodobnost nehody a bude tomu tak vždy, byť autoškolství bude sebelepší. Teprve s poznáním co všechno se může stát, přichází uklidnění.

Jak lze právně postihnout dítě v případě řízení vozidla, když mu ještě nebyl vydán řidičský průkaz či dokonce ještě ani občanský?


Je to přestupek, který není postižitelný pro nedostatek věku pachatele. Budu se ale ptát majitele vozidla, jak jej zajistil proti zneužití.

Jak moc velkou roli hraje věk za volantem?


Ani ne věk, ale praxe, jak jsem už řekl. Pravda i věk má vliv, souvisí psychologicky se schopností riskovat více v mladším věku než v pokročilém.

Je věková hranice pro získání řidičského průkazu (i na motocykly) u nás adekvátní?


Domnívám se že ano. V zahraničí jsou i nižší. Nemýlím-li se, v USA je věková hranice 16 let a mým synům by se to určitě líbilo.

Jak účinně takovému nebezpečí zabránit? Jakou roli musí hrát rodina?


Vést děti k odpovědnosti. A k úctě k autoritám. Víte u nás v současnosti padly všechny autority – ke starším, k policistům, k politikům, k prezidentovi. Společnost se podle mého soudu potácí na hranici anarchie, kdy právo je pro smích a ti co se jím řídí jsou směšní. Až do doby, kdy se karta otočí a já jsem ten, kdo chce a potřebuje, aby společnost ve vztahu ke mě právo dodržela. Třeba jdu po přechodu pro chodce a špičky mi přejede opilý řidič. Nevím jak to půjde dál, velmi pozorně jsem se letos díval kolem sebe v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku – cestou na dovolenou a před dvěma lety v Norsku. Ve všech těchto státech jsem viděl podstatně lepší morálku a chování na silnici (s výjimkou technického stavu vozidel na jihu) a každopádně s velkou úctou ve vztahu motorista – chodec (zejména v Rumunsku), a řidič – policista.

Jak nejlépe by měly autoškoly plnit takovou preventivní funkci, aby k tomuto nešvaru, kdy jezdí stále mladší a méně zkušení řidiči, nedocházelo?


Ve světě jsou dva modely autoškolství. Regulovaná výuka s předepsanými osnovami a kontrolou státních orgánů – jak je naplněna a pak může být zkouška méně náročná. A pak model – Nauč se kde umíš, ale zkoušet tě budu ze všeho a třeba dvě hodiny. Do provozu tě pustím až tehdy, vím-li, že umíš a jsem si vědom, že jako zkušební komisař nesu odpovědnost, že jsem registraci na nástroj schopný zabíjet jiné, svěřil do rukou člověka, který něco umí a zná. My v ČR máme první model.

Je dnešní výukový program autoškol ve školení začínajících řidičů přijatelný?


Ano osnovy jsou správně nastaveny, otázka zní jak jsou dodržovány.

Alkohol a mladiství za volantem je dnes velkým problémem. Lze nějak vysvětlit, že si toto počínání a jeho následky neuvědomují?


Souvisí to zřejmě s věkem a nedostatkem úcty k právu jak jsem říkal.

Jak působí alkohol na mladé řidiče za volantem? Chovají se jinak než dospělí řidiči, kteří sice před jízdou pili, ale mají zkušenosti?


Stoupá sebevědomí, ale zkušenost nikoliv.

Co všechno by si před jízdou měli mladí a nezkušení lidé uvědomit, než zasednou za řízení?


Natočil jsem padesátiminutový film o nehodách a v některých autoškolách jej promítají. Tak jsou vidět všechny důsledky někdy jednoduchých chyb. Kdo jej viděl a je vnímavý, netlačí tak na pedál plynu.

Bylo by možné právně, technicky nebo bezpečnostně omezit tento problém? Existuje řešení?


Stát se nesmí zbavit odpovědnosti za to, koho pouští do provozu. Tendence, aby zkušební komisaři byli soukromé osoby, tady bohužel několikrát byly a pokud to tak dopadne, bude ještě hůř. Myslím, že varianta „přísná zkouška“ nezkorumpovatelným (tedy dobře zaplaceným a testu integrity podléhajícím) státním úředníkem by hodně zlepšila. Ale rozhodně ne vše. Člověk se stejně minimálně první dva roky bude učit a proto více bourat. Jde o to, aby ty nehody byly jen lehké a ne smrtelné.

Jaká je vaše rada mladým řidičům?


Radovat se z jízdy a vždy myslet na to, že mohu ublížit ne sobě, ale někomu jinému.


4. pokračování zítra: Rozhovor s Markem Uhlířem a MUDr. Ondřejem Fraňkem.

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...