Aral, dejte přednost bezpečnosti – Téma 3 – Diskopříběh aneb mladý řidič

Téma 3: 3. pokračování: Rozhovor s majorem Bc. Stanislavem Humlem.

(Major Bc. Stanislav Huml – vedoucí odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje)

Čím si myslíte, že je způsobeno, že za volant usedají děti a mladiství, kteří ještě nemají řidičský průkaz?


To bylo je a bude. I já jsem byl kluk a toužil jsem řídit tak silně, že jsem již v deseti letech uměl jezdit. Pravda, bylo to vše pod kontrolou otce a na místech, kde jsem nemohl nikomu ublížit.

Znáte z vlastní zkušenosti nějaký takový případ, kdy dítě za volantem způsobilo dopravní nehodu?


Neznám z vlastní zkušenosti, jen z vyprávění starších kolegů. Praxe přinesla i některé opravdu kuriózní případy, kdy dítě odjelo s autobusem, za jehož volantem ani nebylo vidět.

Jaké nejčastější nehody tropí děti nebo mladí nezkušení řidiči?


Prvních pět let je rizikových. To jsou léta, kdy každý z nás prochází obdobím poznávání. V autoškole není šance se naučit vše, teprve provozem přichází další zkušenosti. U mladých řidičů je větší pravděpodobnost nehody a bude tomu tak vždy, byť autoškolství bude sebelepší. Teprve s poznáním co všechno se může stát, přichází uklidnění.

Jak lze právně postihnout dítě v případě řízení vozidla, když mu ještě nebyl vydán řidičský průkaz či dokonce ještě ani občanský?


Je to přestupek, který není postižitelný pro nedostatek věku pachatele. Budu se ale ptát majitele vozidla, jak jej zajistil proti zneužití.

Jak moc velkou roli hraje věk za volantem?


Ani ne věk, ale praxe, jak jsem už řekl. Pravda i věk má vliv, souvisí psychologicky se schopností riskovat více v mladším věku než v pokročilém.

Je věková hranice pro získání řidičského průkazu (i na motocykly) u nás adekvátní?


Domnívám se že ano. V zahraničí jsou i nižší. Nemýlím-li se, v USA je věková hranice 16 let a mým synům by se to určitě líbilo.

Jak účinně takovému nebezpečí zabránit? Jakou roli musí hrát rodina?


Vést děti k odpovědnosti. A k úctě k autoritám. Víte u nás v současnosti padly všechny autority – ke starším, k policistům, k politikům, k prezidentovi. Společnost se podle mého soudu potácí na hranici anarchie, kdy právo je pro smích a ti co se jím řídí jsou směšní. Až do doby, kdy se karta otočí a já jsem ten, kdo chce a potřebuje, aby společnost ve vztahu ke mě právo dodržela. Třeba jdu po přechodu pro chodce a špičky mi přejede opilý řidič. Nevím jak to půjde dál, velmi pozorně jsem se letos díval kolem sebe v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku – cestou na dovolenou a před dvěma lety v Norsku. Ve všech těchto státech jsem viděl podstatně lepší morálku a chování na silnici (s výjimkou technického stavu vozidel na jihu) a každopádně s velkou úctou ve vztahu motorista – chodec (zejména v Rumunsku), a řidič – policista.

Jak nejlépe by měly autoškoly plnit takovou preventivní funkci, aby k tomuto nešvaru, kdy jezdí stále mladší a méně zkušení řidiči, nedocházelo?


Ve světě jsou dva modely autoškolství. Regulovaná výuka s předepsanými osnovami a kontrolou státních orgánů – jak je naplněna a pak může být zkouška méně náročná. A pak model – Nauč se kde umíš, ale zkoušet tě budu ze všeho a třeba dvě hodiny. Do provozu tě pustím až tehdy, vím-li, že umíš a jsem si vědom, že jako zkušební komisař nesu odpovědnost, že jsem registraci na nástroj schopný zabíjet jiné, svěřil do rukou člověka, který něco umí a zná. My v ČR máme první model.

Je dnešní výukový program autoškol ve školení začínajících řidičů přijatelný?


Ano osnovy jsou správně nastaveny, otázka zní jak jsou dodržovány.

Alkohol a mladiství za volantem je dnes velkým problémem. Lze nějak vysvětlit, že si toto počínání a jeho následky neuvědomují?


Souvisí to zřejmě s věkem a nedostatkem úcty k právu jak jsem říkal.

Jak působí alkohol na mladé řidiče za volantem? Chovají se jinak než dospělí řidiči, kteří sice před jízdou pili, ale mají zkušenosti?


Stoupá sebevědomí, ale zkušenost nikoliv.

Co všechno by si před jízdou měli mladí a nezkušení lidé uvědomit, než zasednou za řízení?


Natočil jsem padesátiminutový film o nehodách a v některých autoškolách jej promítají. Tak jsou vidět všechny důsledky někdy jednoduchých chyb. Kdo jej viděl a je vnímavý, netlačí tak na pedál plynu.

Bylo by možné právně, technicky nebo bezpečnostně omezit tento problém? Existuje řešení?


Stát se nesmí zbavit odpovědnosti za to, koho pouští do provozu. Tendence, aby zkušební komisaři byli soukromé osoby, tady bohužel několikrát byly a pokud to tak dopadne, bude ještě hůř. Myslím, že varianta „přísná zkouška“ nezkorumpovatelným (tedy dobře zaplaceným a testu integrity podléhajícím) státním úředníkem by hodně zlepšila. Ale rozhodně ne vše. Člověk se stejně minimálně první dva roky bude učit a proto více bourat. Jde o to, aby ty nehody byly jen lehké a ne smrtelné.

Jaká je vaše rada mladým řidičům?


Radovat se z jízdy a vždy myslet na to, že mohu ublížit ne sobě, ale někomu jinému.


4. pokračování zítra: Rozhovor s Markem Uhlířem a MUDr. Ondřejem Fraňkem.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...