Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 5.část

Rozhovor s Markem Uhlířem – mluvčím Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 5.část

Jaké největší problémy mají záchranáři s agresivními řidiči? Minulost už dokonce zná několik napadení…


Skutečně, v minulém roce dva namol opilí muži napadli našeho lékaře a dva záchranáře, kteří přijeli na pomoc jejich údajně těžce zraněnému kamarádovi, když předtím autem nabourali do sloupu a do stromu. Důvodem k brutálním scénám, které pak celý národ viděl v televizi, bylo to, že lékař odmítl hledat v troskách auta mobilní telefon.

Jak se má či může záchranář takovému napadení bránit?


V podstatě stejně jako kdokoliv jiný, tedy přiměřenou sebeobranou. Což má jeden problém. Pokud budeme chtít zaměstnávat lékaře a záchranáře, kteří se budou umět běžně postavit dvěma veteránům z cizinecké legie, moc jich nenajdeme. A vrátit se zpět ke stavu, kdy kvalifikací pro práci u záchranky nebylo zdravotnické vzdělání, ale řidičák na náklaďák a fyzická síla, jen kvůli tomu, že část společnosti se zbláznila, to odmítáme. Uspořádali jsme pro naše zaměstnance kurzy sebeobranného chování, které se zaměřily na psychologické zvládnutí konfliktních situací a získání času k ústupu a zároveň věnujeme hodně úsilí rozvoji komunikačních schopností členů výjezdových skupin. Ale tyhle postupy předpokládají zachování racionality na obou stranách – a všechna napadení záchranářů přitom pocházejí od lidí opilých, pod vlivem drog nebo psychiatrického onemocnění, a to je potom těžké. Neregistrujeme – a to je nutné podotknout – žádný střet s příčetným a střízlivým člověkem.

Jaké problémy dělají tito bezohlední řidiči záchrankám přímo při jízdě?


To je častá otázka. Já si nemyslím, že by bezohlední řidiči způsobovali jiné problémy záchrance a jiné ostatním. Obecně kdo řídí jako „prase“, promiňte mi ten výraz, nepustí houkající záchranku, ani maminku s kočárkem na přechodu, způsobuje mu potěšení vyvolávat konflikty s ostatními řidiči. Ona ta sanitka nejede k pacientovi zas o tolik jinak než kdokoliv jiný a všechno takové jednání se projevuje stejně jako vůči ostatním na silnici.

Jak často jsou schopni řidiči sanitky i předjíždět nebo se na ně „pověsit“?


Zase tak často ne. Prý za to mohou i nové stroboskopické majáky, ze kterých by „zavěšeného“ řidiče za chvíli rozbolela hlava…

Jaké jsou vůbec nejčastější reakce agresivních řidičů, kteří způsobili nehodu a přijede k nim sanitka?


Dvě základní: Buď se jim něco stalo, a to jsou pak většinou jako beránci. Nebo jsou nezraněni, a to už tam kolikrát ani nejsou, protože dávno ujeli.

Jaký typ lidí, jaké pohlaví a jak staří lidé jsou podle vašich zkušeností za volantem nejčastěji agresivní?


Máme už takovou typologii: Většinou je to muž kolem třicítky, který je poměrně při penězích, ke kterým nepřišel zaměstnáním. Má silné ojeté auto nebo „vytuněného“ favorita, rád hazarduje a jezdí zásadně opilý. Do té doby, než se mu nehoda stane, zastává názor, že „tělo má jít do hrobu zhuntovaný.“ Také většinou už byl trestán a bydlí na periferii Prahy.

Jaký nejotřesnější zážitek si v souvislosti s tímto tématem vybavíte?


Je to paradoxní, ale pro mě byla nejhorší situace, když jsem byl na dispečinku a volal tam muž, kterého na křižovatce fyzicky napadl řidič sanitky. To mi ztuhla krev v žilách. Ten telefonát jsem převzal, abych zjistil podrobnosti a mohli jsme to vyšetřit. Všechny naše vozy jsou totiž vybaveny navigačním systémem GPS, takže můžeme zpětně dohledat jejich polohu v kterýkoliv okamžik. Ten otřesený pán začal popisovat, jak sanitka vypadala, SPZ si nezapamatoval, jen nápis „záchranná služba“. Byl to prý oranžovo-červený Transit. Jenže takové auto my vůbec nemáme a trvalo hodně dlouho, než jsem tomu člověku vysvětlil, že se nesnažím vinu shodit na jiné, ale že dobrá třetina sanitek, které jezdí po Praze s nápisem „záchranná služba,“ nemá se záchrankou nic společného.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Nissan LEAF získal první mezinárodní cenu

Nový Nissan LEAF získal první...

Nový Nissan LEAF první ocenění získal na každoroční slavnostní události CES Unveiled v rámci veletrhu CES (Consumer Electronics Show), který pořádá asociace CTA (Consumer Technology...