Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 5.část

Rozhovor s Markem Uhlířem – mluvčím Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 5.část

Jaké největší problémy mají záchranáři s agresivními řidiči? Minulost už dokonce zná několik napadení…


Skutečně, v minulém roce dva namol opilí muži napadli našeho lékaře a dva záchranáře, kteří přijeli na pomoc jejich údajně těžce zraněnému kamarádovi, když předtím autem nabourali do sloupu a do stromu. Důvodem k brutálním scénám, které pak celý národ viděl v televizi, bylo to, že lékař odmítl hledat v troskách auta mobilní telefon.

Jak se má či může záchranář takovému napadení bránit?


V podstatě stejně jako kdokoliv jiný, tedy přiměřenou sebeobranou. Což má jeden problém. Pokud budeme chtít zaměstnávat lékaře a záchranáře, kteří se budou umět běžně postavit dvěma veteránům z cizinecké legie, moc jich nenajdeme. A vrátit se zpět ke stavu, kdy kvalifikací pro práci u záchranky nebylo zdravotnické vzdělání, ale řidičák na náklaďák a fyzická síla, jen kvůli tomu, že část společnosti se zbláznila, to odmítáme. Uspořádali jsme pro naše zaměstnance kurzy sebeobranného chování, které se zaměřily na psychologické zvládnutí konfliktních situací a získání času k ústupu a zároveň věnujeme hodně úsilí rozvoji komunikačních schopností členů výjezdových skupin. Ale tyhle postupy předpokládají zachování racionality na obou stranách – a všechna napadení záchranářů přitom pocházejí od lidí opilých, pod vlivem drog nebo psychiatrického onemocnění, a to je potom těžké. Neregistrujeme – a to je nutné podotknout – žádný střet s příčetným a střízlivým člověkem.

Jaké problémy dělají tito bezohlední řidiči záchrankám přímo při jízdě?


To je častá otázka. Já si nemyslím, že by bezohlední řidiči způsobovali jiné problémy záchrance a jiné ostatním. Obecně kdo řídí jako „prase“, promiňte mi ten výraz, nepustí houkající záchranku, ani maminku s kočárkem na přechodu, způsobuje mu potěšení vyvolávat konflikty s ostatními řidiči. Ona ta sanitka nejede k pacientovi zas o tolik jinak než kdokoliv jiný a všechno takové jednání se projevuje stejně jako vůči ostatním na silnici.

Jak často jsou schopni řidiči sanitky i předjíždět nebo se na ně „pověsit“?


Zase tak často ne. Prý za to mohou i nové stroboskopické majáky, ze kterých by „zavěšeného“ řidiče za chvíli rozbolela hlava…

Jaké jsou vůbec nejčastější reakce agresivních řidičů, kteří způsobili nehodu a přijede k nim sanitka?


Dvě základní: Buď se jim něco stalo, a to jsou pak většinou jako beránci. Nebo jsou nezraněni, a to už tam kolikrát ani nejsou, protože dávno ujeli.

Jaký typ lidí, jaké pohlaví a jak staří lidé jsou podle vašich zkušeností za volantem nejčastěji agresivní?


Máme už takovou typologii: Většinou je to muž kolem třicítky, který je poměrně při penězích, ke kterým nepřišel zaměstnáním. Má silné ojeté auto nebo „vytuněného“ favorita, rád hazarduje a jezdí zásadně opilý. Do té doby, než se mu nehoda stane, zastává názor, že „tělo má jít do hrobu zhuntovaný.“ Také většinou už byl trestán a bydlí na periferii Prahy.

Jaký nejotřesnější zážitek si v souvislosti s tímto tématem vybavíte?


Je to paradoxní, ale pro mě byla nejhorší situace, když jsem byl na dispečinku a volal tam muž, kterého na křižovatce fyzicky napadl řidič sanitky. To mi ztuhla krev v žilách. Ten telefonát jsem převzal, abych zjistil podrobnosti a mohli jsme to vyšetřit. Všechny naše vozy jsou totiž vybaveny navigačním systémem GPS, takže můžeme zpětně dohledat jejich polohu v kterýkoliv okamžik. Ten otřesený pán začal popisovat, jak sanitka vypadala, SPZ si nezapamatoval, jen nápis „záchranná služba“. Byl to prý oranžovo-červený Transit. Jenže takové auto my vůbec nemáme a trvalo hodně dlouho, než jsem tomu člověku vysvětlil, že se nesnažím vinu shodit na jiné, ale že dobrá třetina sanitek, které jezdí po Praze s nápisem „záchranná služba,“ nemá se záchrankou nic společného.

Související články

TEST: Honda Civic 4D 1.0 turbo 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

TEST: Audi Q5 2.0 TDI QUATTRO 2017

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s Kazdou stanovili nový rekord

ECORUN 1000 JEZER – Tomíšek s...

Dva specialisté na úspornou jízdu, kteří jsou pravidelnými účastníky soutěže Škoda EconomyRun i New Energies Rallye Český Krumlov – Marek Tomíšek a David Kazda – se letos...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne v ZOO Dvůr Králové další akce v rámci projektu E-safari na podporu e-mobility s názvem S Nissanem do Afriky

O tomto víkendu 26. a 27. srpna proběhne...

Návštěvníci budou mít skvělou příležitost vyrazit zdarma do safari zapůjčeným elektromobilem Nissan Leaf nebo e-NV200 a vyzkoušet si tak na vlastní kůži jízdu elektrickými vozidly. Nabídka...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyvrcholením letošní soutěžní sezony bude určitě blížící se Barum Czech Rally Zlín 2017, která se jede od pátku 25. do neděle 27. srpna 2017

Vyvrcholením letošní soutěžní sezony...

Opel CS se se svým projektem LENZ Opel ADAM Cup velmi úspěšně etabloval v domácím rallyovém šampionátu. V letošní třetí sezoně už tento pohár v ČR – jezdí osm posádek...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14 tisíc kilometrů a dojelo do mongolského Ulánbátaru

Dvacetileté auto z Áček pokořilo 14...

Nízkorozpočtová výprava 2 nezávislých cestovatelů Richarda Nemetha a Stefana Stefanova a „richhikera“ Stanislava Gálika trvala 21 dní a vedla přes 12 zemí. Tři týdny po odjezdu mladí...