Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 4.část

Rozhovor s Emilem Trinerem – automobilovým závodníkem rallye od roku 1984

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 4.část

Agresivita při závodech má jiný charakter, než ta v běžném provozu. Jaký je v nich rozdíl? Je v nich něco podobného?


Při závodech se jezdí na uzavřené trati a žádné účastníky provozu neohrožujete. Trochu agresivní při závodění být musíte, abyste byl lepší než ostatní. V normálním silničním provozu se ale agresivní jízda „provozovat“ nemůže, protože se řidič musí ohlížet na provoz kolem sebe, aby nezpůsobil nějakou nehodu.

Jako závodník byste mohl vysvětlit, proč někteří řidiči riskují a jezdí agresivně, co jim to přináší?


V běžném provozu agresivitu neznám, protože ji nepoužívám. Nevysvětlím vám proto, co agresivní jednání přináší přímo řidičům. Následky však známe všichni.

Proč myslíte, že si neuvědomují, že mohou někomu ublížit?


Protože u takové bezohledné jízdy vůbec nemyslí a uvědomí si následky až když se něco stane. Auto je zbraň, která zabijí stejně rychle a nekompromisně jako pistole…

Co Vám přináší závodění? Jaké pocity přitom zažíváte?


Radost, adrenalin a boj se soupeři.

Jak se podle vašich zkušeností chovají agresivní řidiči přímo při jízdě?


Zbytečně riskují i když vědí, že mají minimální šanci situaci zvládnout. Přeceňují vlastní síly i možnosti svého auta a samozřejmě vůbec nepřemýšlejí, jak už jsem uvedl. Agresivní řidiči nejčastěji předjíždějí tam, kde nemají a skoro neustále porušují rychlost. Berou jízdu jako hru a neuvědomí si, že malá chyba v takové rychlosti může znamenat konec jejich života nebo doživotní zmrzačení někoho jiného.

Svádí vás jako „závodníka“ rychlá a sportovní jízda? Dokážete se držet „na uzdě“?


Na uzdě se dokážu udržet v pohodě, jelikož se „vybiji“ na závodech.Pokud se ale i ostatní řidiči chtějí „vybít“, aniž by někoho ohrožovali, kam se může obrátit? Existují nějaké autoparky nebo uzavřené okruhy pro amatéry?


Znám jeden konkrétní příklad. Myslím, že si mohou objednat rallyekrosovou dráhu v Sosnové a v Sedlčanech za poplatek. Tam můžou agresivitu a adrenalin vypouštět dosyta.

Co by bylo potřeba udělat, aby se tento nešvar na našich silnicích podařilo zmírnit?


Každý by si měl uvědomit, co umí a neumí s autem.


Zítra v pátek 25. června 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10, 5. část: Rozhovor s Markem Uhlířem – mluvčím Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nová Honda Civic i-DTEC diesel se dostává na český trh!

Nová Honda Civic i-DTEC diesel se...

Prodej Civicu s dieselovou motorizací je podpořen akčním bonusem pro první zákazníky ve výši 20 000,- Kč a zvýhodněnou sadou příslušenství. Zaváděcí akční nabídka platí od 9.2.2018...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Rifter

Nový Peugeot Rifter

Je to více než nové jméno, je to cesta vedoucí k cíli! Nový Peugeot Rifter si zachovává výrazný a reprezentativní vzhled nejnovějších modelů značky. Nabízí velmi inovativní tvar karoserie...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Prvního máje autodrom přivítá místo alegorických vozů flotilu trabantů

Na Prvního máje autodrom přivítá...

První květnový den navážou na diváckém svahu mosteckém autodromu na premiérové setkání z loňského roku majitelé, přátele a fanoušci legendárního východoněmeckého vozu Trabant. I když...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - HONDA bude v Brně na MOTOSALONU

HONDA bude v Brně na MOTOSALONU

 

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Volkswagen Polo R-Line osloví sportovně laděné zákazníky

Nový Volkswagen Polo R-Line osloví...

Nové Polo R-Line přichází s vytříbeným sportovním stylem Čtyři zážehové motory a jeden vznětový s výkony 55 – 110 kW Ceny bohatě vybavených modelů začínají již od 407 900 Kč...