Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 2.část

Rozhovor s majorem Stanislavem Humlem – vedoucím odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 2.část

Co si představíte pod pojmem „agresivita za volantem“?


Stres, nervozita, strach o zaměstnání, arogance a pohrdání ostatními. To vše se promítne do agresivity. Někdo si vybíjí pocit méněcennosti, jiný nadřazenosti. Obojí je nebezpečné a na silnici smrtelné.

Agresivita za volantem je dnes velkým problémem. Lze nějak vysvětlit, že si ohrožení života při nebezpečné jízdě řidiči neuvědomují?


Já myslím, že je jim to úplně jedno. Z těla odcházejí emoce. Ohrožení sebe ani okolí ten dotyčný vůbec nedomýšlí. Jak si jinak vysvětlit rychlou jízdu v noci bez světel přes obec, předjíždění přes vrchol stoupání, v zatáčkách a další nebezpečné situace. Byl jsem na místě mnoha takových nehod a nikdy mi nebylo líto toho parchanta, který si udělal něco sám sobě, ale těch lidí, kteří jeli poctivě po své polovině silnice a najednou skončili. Mnozí definitivně a mnohdy celá rodina. Jsou to děsné příběhy. Škoda, že sdělovací prostředky mají čas odvysílat reportáž maximálně z místa nehody a je málo času se k příběhům poškozených vracet. Jak je kruté se najednou probouzet v prázdném bytě, který ještě včera hlučel rámusem hrajících si dětí…

Jak se chovají agresivní řidiči přímo při jízdě?


Všechno jedno, uhni, teď jedu já. Když neuhneš sestřelím tě. Je to nemoc. Šíří se jako rakovina.

Které dopravní přestupky agresivní řidiči nejčastěji tropí?


Nedovolená rychlost, předjíždění, nedodržování vzdálenosti a chudák ten, kdo jim neuhne.

K jakým typům nehod nejčastěji v souvislosti s jejich agresivitou dochází?


Zpravidla při předjíždění dochází k bočním střetům v horším případě i čelní střety s katastrofálními následky.

Máte nějakou zkušenost s agresivními řidiči, respektive nehodami?


Mám ze svého okolí i pár příběhů. Můj otec vezl mé dva syny po Praze, byli desetiletí, ani ne a jel s nimi podle předpisů od Bulovky směrem ke křižovatce Plynární – Argentinská. V pravém pruhu auta, otec jede v levém souběžnou jízdou a za ním na něj bliká nedočkavec, kterému 50 bylo málo. Těsně před křižovatkou jej předjede zprava myškou a na světlech za sebou zastaví. Z auta vystoupí frajer, vyndá motýlka a řítí se na otce. Ten se zavřel i s dětmi v autě, a tak mu alespoň tím nožem propíchne přední levou pneumatiku. Co dodat. Otec uprostřed křižovatky 20 minut zdržuje další desítky lidí a pachatele nikdo nikdy nepotrestal i když to samozřejmě i s číslem auta oznámil. Ztotožnit řidiče se nepodařilo.

Arogantního a agresivního řidiče zastavil, resp. pokutoval, skoro každý dopravní policista. Jak se má v takovém případě policista chovat?


Přísně a nekompromisně. Říkám svým lidem, že v tomto případě se nemá ukládat bloková pokuta, ale oznámit případ do správního řízení, kde hrozí větší pokuta.

Dostal jste někdy přímo od řidiče vysvětlení, proč se takto chová?


Nemají slov a v osobním kontaktu bývají zbabělí – to ta první polovina. Ti bohatí dnes nadávají a útočí i na policistu. Je běžné vyhrožování: „Dostanu tě z uniformy“.

Jaké jsou vůbec nejčastější výmluvy agresivních řidičů, které zastaví hlídka?


Já nic já muzikant.

Kolik procent nehod se stává kvůli agresivitě? Klesají nehody díky agresivitě oproti minulým rokům nebo je stav horší?


Těžko odhadnout. Není zaškatulkováno ve statistice.

Jsou to všechno nehody z předjíždění?


Určitě ne, ani u všech, které máme není příčinou rychlost jízdy.

Jaký typ lidí, jaké pohlaví a jak staří lidé jsou podle vašich zkušeností za volantem nejčastěji agresivní?


Všechny věkové kategorie mužů. Ženu jsem takovou nepotkal.

Bylo by možné právně, technicky nebo bezpečnostně omezit tento problém? Existuje řešení?


Více mobilních dopravních hlídek. Dohled v civilních vozech. Dopraváků je fakt málo.

Doporučil byste léčení takových lidí psychiatrem? Existují pro řidiče nějaké psychologické kurzy?


Doporučil. V souvislosti s bodovým systémem by opakované delikty měly být sledovány, vyhodnocovány a někteří přestupci pod hrozbou ztráty řidičského oprávnění by měli být donuceni k vyšetření.

Vztahují se na takové řidiče větší pokuty?


Dnes bohužel ne.


Zítra ve středu 23. června 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10, 3. část: Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem – Psychologické pracoviště – laboratoř LADOP.


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Oficiální slavnostní otevření digitální laboratoře SEAT

Oficiální slavnostní otevření...

SEAT Metropolis:Lab Barcelona sází ve svých budoucích projektech na autobusy na požádání nebo sdílené cestování po městě. Laboratoř SEAT Metropolis:Lab Barcelona – stoprocentní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Porsche ČR startuje projekt QHERO na podporu mladých talentů v autobranži: cílem projektu je motivace studentů k aktivnímu zájmu o obor a praxi

Porsche ČR startuje projekt QHERO na...

QHERO, projekt komplexní podpory škol a studentů automobilového zaměření, zahájili v Integrované střední škole automobilní v Brně jednatelé společnosti Porsche Česká republika Vratislav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia se vyšplhala až na samotný vrchol seznamu nominací soutěže Světové auto roku (WCOTY), a to díky šesti nominacím modelů Kia, nově uváděných na trzích po celém světě.

Kia se vyšplhala až na samotný vrchol...

Mezi nominovanými je i gran turismo Kia Stinger: Vysoký počet nominací – jde ruku v ruce s nedávnou produktovou ofenzivou automobilky Kia. Porotci soutěže WCOTY budou hodnotit modely Picanto,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Mladí lidé baží po trendy vozech – na zimu preferují SUV, v létě sahají po kupé a kabrioletech

Mladí lidé baží po trendy vozech –...

Za pět let vzrostl počet studentů a mladých do 25 let kupujících ojetiny o třetinu. Vlastnit automobil patří v dnešní době pro mnohé k základní výbavě – a jinak tomu není ani u...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Největší showroom značek Renault a Dacia otevřela skupina TUkas v Praze Malešicích pod názvem TUkas ČSAO

Největší showroom značek Renault a...

Na plochu více než 1000 m2 se vejde 13 vozů Renault, 7 vozů Dacia a 4 užitkové vozy z programu PRO+. Na fotografii zleva: Petr Lehký, Zdeněk Grund, Jiří Tůma Výstavba trvala 1,5 roku, náklady na...