80 let automobilů Citroën: Po cestách pokroku

Novodobá historie značky Citroën je především spjata s legendárními vozy 2 CV a DS. Automobilových osobností s dvojitým šípem ve znaku se však v uplynulých desetiletích zrodilo mnohem víc.

Poválečná výroba osobních vozů se výrazněji rozběhla v roce 1946. Vedle čtyřválcového typu 11 se znovu objevil i šestiválec 15 Six. Na podzim 1947 byl představen moderně řešený užitkový vůz H. Měl užitečnou hmotnost 1200 kg. Osobitě tvarovanou karoserii s panely připomínajícími vlnitý plech, a přední kola poháněná čtyřválcem 1,9 l, převzatým z osobního typu 11. Typ H, jehož sériová výroba začala v červnu 1948, se postupně modernizován vyráběl třiatřicet let, během kterých vyjelo z továrny 490 tisíc kusů.


80 let automobilů Citroën: Po cestách pokroku

V říjnu 1948 měl na pařížském autosalonu premiéru lidový vůz 2 CV, geniálně jednoduchý automobil se vzduchem chlazeným plochým dvouválcem, pohánějícím přední kola. Jeho originálně řešený podvozek poskytoval přijatelný komfort i na venkovských „cestách necestách“. Svými užitečnými vlastnostmi si auto, jemuž neobvyklý vzhled vynesl mnoho přezdívek od „čtyř kol pod parapletem“ až pod proslulou „kachnu“, získalo srdce milionů příznivců po celém světě. Od léta 1949 do července 1990 bylo vyrobeno 3,9 milionu 2 CV včetně dodávek.

V říjnu 1955 Citroën překvapil automobilový svět typem DS, avantgardně řešeným vozem s předním pohonem, aerodynamicky tvarovanou 4,8 m dlouhou karoserií a hydropneumatickým odpružením, umožňujícím měnit světlou výšku auta nad vozovkou. „Déeska“ šokovala nezasvěcené nejen tvary, ale i chováním. Chytrá hydraulika ovládala i vysokotlaké brzdy, posilovač řízení a čtyřstupňovou převodovku. Vývoj předběhla o dobrých dvacet let a po celou svou dvacetiletou kariéru vlastně nenašla plnohodnotného partnera. Do roku 1975 opustilo výrobní linky téměř 1,5 milionu vozů této řady včetně levnějších typů ID s mechanickou převodovkou.


80 let automobilů Citroën: Po cestách pokroku

Na jaře roku 1961 otevřela firma Citroën nový závod v Rennes-la Janais v Bretani a představila v něm malý čtyřdvéřový sedan Ami 6. Kompaktní 3,9 m dlouhý vůz převzal upravený podvozek typu 2 CV, dostal však větší, vzduchem chlazený dvouválec a novou pontonovou karoserii s negativně skloněným zadním oknem. Na podzim 1964 následovalo i pětidvéřové kombi Ami 6 Break, jež se stalo skutečným hitem trhu. V létě 1967 měl premiéru Citroën Dyane, který vyplnil mezeru mezi „lidovkou“ 2CV a dražším Ami 6. Líbivá Dyane byla moderní interpretací koncepce 2 CV a do června 1993 vyjelo do světa přes 1,4 milionu těchto sympatických vozů.

80 let automobilů Citroën: Po cestách pokroku

Rodným bratrem Dyane byl v květnu 1968 představený vůz Méhari, poněkud rozpustilé auto pro volný čas, případně i pro práci, opatřené jednoduchou karoserií z probarveného plastu. Do léta 1987 vyjelo 145 tisíc Méhari včetně dvanácti stovek vozů s pohonem 4×4 z let 1979-83.

Na jaře 1969 převzal štafetu modernizovaný Ami 8 se splývavou zádí, k němuž brzy přibylo i kombi. Celkem se v období 1961-1979 prodalo přes 1,8 milionu automobilů Ami 6 a Ami 8.


V březnu 1970 debutovalo luxusní kupé Citroën SM, jehož přední kola poháněl italský motor V6 o objemu 2,7 l a později i 3 l od firmy Maserati, jež v té době patřila do skupiny s dvojitým šípem ve znaku. Během následujících pěti let vzniklo necelých třináct tisíc kupé SM, jejichž osud neblaze ovlivnila tehdejší naftová krize.


Novinkou podzimu 1970 se stal čtyřmetrový rodinný vůz GS se vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem a hydropneumatickým odpružením, které vozu nižší střední třídy dodávalo mimořádný komfort. Elegantně střižený typ GS získal titul Automobil roku 1970. Vyráběl se do roku 196 a jeho celková produkce přesáhla 2,4 miliónu vozů.


Stejnou poctu vybojoval o čtyři roky později 4,6 m dlouhý Citroën CX, nástupce slavné „déesky“. Kromě moderních, opět aerodynamických tvarů se od ní odlišoval motorem uloženým vpředu napříč. Zůstal ve výrobě plných patnáct let a jeho produkce se přehoupla přes miliónovou hranici.


Zatímco sedany CX zmizely z nabídky v sezoně 1989, kdy jej nahradil nový typ XM (opět oceněný evropským titulem Automobil roku), prostorná kombi CX Evasion se prodávala až do roku 1991.


Na podzim 1978 debutoval kompaktní typ Visa. V září 1982 byl představen Citroën BX, vůz střední třídy s hydropneumatickým odpružením.


Na podzim 1986 následoval malý typ AX s klasickým pérováním.


Na cestě k současnosti pak najdeme čtyřmetrový rodinný Citroën ZX, představený na jaře 1991, o dva roky mladší komfortní typ Xantia s hydropneumatickým odpružením, velkoprostorový Evasion z roku 1994, o dva roky později kompaktní Saxo, víceúčelové Berlingo a nakonec novinku podzimu 1997 elegantní Citroën Xsara.

převzato z Citroen magazínu – zima´99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...