50 let v šedesáti sekundách

  • Automobilový průmysl absolvoval v uplynulých desetiletích bouřlivý vývoj, od designu a výroby až po vývoz
  • Stejný počet automobilů, který byl dříve vyroben během jednoho dne, vyjede nyní z bran výrobního závodu za pouhé 3 minuty
  • V porovnání s dvouletou čekací lhůtou na model SEAT 600 je dnes možné koupit si automobil za 10 minut pěti kliknutími myší

Dříve udávaly tón černobílé fotografie, dnes videa s rozlišením Ultra HD 4K. Kdysi se zprávy posílaly faxem, nyní k tomuto účelu slouží aplikace. Hudbu jsme poslouchali z vinylových dlouhohrajících desek, v současnosti si přehráváme zvukové soubory MP3. Lidská společnost prodělala v uplynulých 50 letech nesmírný vývoj. Jakým způsobem se však změnil automobilový průmysl? Podívejme se na některé ukazatele, které nám rozsah těchto změn trochu přiblíží:

Od tužky a gumy až po virtuální realitu:

Moderní designérské a vývojové centrum se vůbec nepodobá těmto pracovištím z 60. a 70. let. Kružítka, gumy a dlouhé pracovní stoly s nekonečnými stohy výkresů ustoupily tabletům, brýlím s virtuální realitou a velkoformátovým displejům. „Díky virtuální realitě lze v současnosti posoudit a schválit 90 % designu, aniž by existoval model jakéhokoli dílu vozidla,“ říká Manel Garcés, který nese ve společnosti SEAT odpovědnost za vizualizaci a digitální designérské procesy.

Z 5 na 2400 vozů denně:

Po zprovoznění prvního výrobního závodu SEAT v barcelonské logistické a průmyslové zóně Zona Franca v roce 1950 v něm vznikalo 5 vozů denně. Výrobní závod Martorell vyrábí v současnosti více než 2300 vozidel denně, což znamená, že každé 3 minuty vyjede z bran závodu stejný počet automobilů jako za celý den na počátku historie společnosti SEAT. Díky tomuto vývoji se podařilo postavit celé Španělsko na kola. V 50. letech bylo ve Španělsku 3,1 vozu na 1000 lidí v porovnání s 480 v současnosti.

Od všudypřítomné manuální práce k více než 2000 robotům:

V počátcích byli roboti science fiction. V 60. a 70. letech byly automobily lakovány kompletně ručně, zatímco v současnosti nanáší tenké vrstvy laku 84 robotů v lakovacích komorách a nejnovější generace skenerů zkontroluje hladkost povrchu během 43 sekund. Bouřlivý technický vývoj dokládá také více než 2000 robotů v karosárně a 125 autonomních robotů v montážních halách 9 a 10. Všichni roboti každý den spolupracují s více než 7000 zaměstnanci ve výrobním závodě Martorell.

Od práce ve 40stupňovém horku k biomechanickým zařízením:

Bez klimatizace, v nízkých teplotách v zimě a téměř 40 stupních Celsia v létě. V takových podmínkách se pracovalo ve výrobních závodech před půl stoletím. Současné výrobní závody jsou vybaveny systémy pro udržování konstantní teploty a disponují nejmodernějšími ergonomickými prvky, které jsou prevencí pracovních úrazů. Zdravotní a rehabilitační středisko CARS v závodě Martorell například vyvíjí biomechanická zařízení, která pomocí virtuální reality simulují pohyby pracovníků na montážní lince za účelem vylepšování ergonomie pracovních stanic.

Od Bogoty až po Sydney:

Vývoz automobilů byl pro značku SEAT v roce 1965 něčím neslýchaným. Symbolickým krokem byla letecká přeprava tehdejších modelů značky do Kolumbie. SEAT se začal důsledněji věnovat vývozu až po roce 1983. V té době byl zahájen prodej modelu Ronda v Nizozemí. V roce 2018 vyvezl SEAT 80 procent z 474 300  vozů vyrobených v Martorellu. Pokud bychom tyto automobily seřadili těsně za sebou, propojily by Barcelonu a Sydney.

Od dvouleté čekací lhůty k 5 kliknutím:

Způsob, jímž kupujeme automobily se nesmírně změnil. Jediným místem kontaktu zákazníka se značkou byla dealerství. V současnosti 71 % procent zákazníků hledá nejprve informace na internetu a až poté navštíví svého prodejce. To však není všechno. V polovině 60. let museli zákazníci čekat na svůj vůz SEAT 600 dva roky.  V současnosti můžete automobil zakoupit za pouhých 10 minut po pouhých 5 kliknutích v případě projektu internetového prodeje, který SEAT spustil v Norsku.

 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Závodní sezóna Rabbit Czech Racing: Náročná pouť domácími i evropskými tratěmi do vrchu

Závodní sezóna Rabbit Czech Racing:...

Tým Rabbit Czech Racing odstartuje o nadcházejícím víkendu v Brně svojí již třetí sezónu v závodech automobilů do vrchu. Jezdce Adama Králíka a jeho závodní vůz SEAT Leon FR čeká letos...