5 příkladů, jak nám propojení mobilních telefonů a automobilů usnadňuje život

Snaha pohybovat se v chytrém prostředí roste a uvědomují si to i výrobci automobilů. Řešení pro připojování chytrých telefonů k vnitřnímu systému vozu či pomocné aplikace na ovládání se tak stávají klíčovým prvkem výbavy. Kde všude nám spojení telefonu a automobilu usnadňuje život?

Tradiční systémy

Původním a asi nejtradičnějším způsobem spojení automobilu s mobilním telefonem je analogové propojení USB kabelem z konektoru sluchátek. Telefon pak funguje jako externí úložiště, které umožnuje řidiči přehrávat hudbu z vlastního telefonu namísto CD či audiokazet. Na tento způsob volně navázali výrobci aut využíváním bluetooth konektivity, která je dnes u nových aut již standardní součástí palubní výbavy. Kromě přehrávání hudby podporuje zejména handsfree hovory přes audiosystém vozu.

Zobrazte si své oblíbené aplikace přímo na palubu

Klasické systémy analogu a bluetooth ale v současné době zastínila možnost unikátního spojení vnitřního systému auta a telefonu prostřednictvím aplikací. Již před několika lety představil Apple i Android své vlastní aplikace CarPlay a Android Auto, které umožnují řidičům přímé zrcadlení obrazovky mobilu na palubu vozu. O tom, že tyto aplikace se dostávají do popředí, svědčí poslední průzkum americké výzkumné společnosti Strategy Analytics. Ten vysledoval přítomnost těchto systémů již ve 46 % vozidel. „Palubní infotainment je dnes pro řidiče zásadní dokonce natolik, že může ovlivňovat i jejich nákupní chování. Řidiči si chtějí na obrazovku auta spustit své oblíbené navigace, mapy, hudbu i další aplikace, které běžně využívají ve svých telefonech. Při výběru auta se tak často zajímají, jak široké propojení s mobilním telefonem vůz nabízí,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader společnosti Arval CZ, předního poskytovatele operativního leasingu.

Díky aplikaci můžete snížit náklady na provoz vozu

Mobilní telefony ale můžeme využívat nejen k rozšíření infotainmentu našeho auta. Speciální aplikace umožňují například získat přehled o aktuálních pozicích vozidel v reálném čase. Je tak možné optimalizovat trasy nebo lokalizovat vozidlo v případě jeho odcizení či havárie. V počítači, telefonu nebo tabletu lze sledovat mnoho provozních parametrů, například stav paliva v nádrži, zatížení náprav či teplotu v přepravním prostoru. „Služba pomáhá optimalizovat spotřebu paliva. Je schopna monitorovat, jak se daný řidič ke svému vozu chová. Lze rovněž porovnávat údaje od různých uživatelů auta. Díky tomu lze snadno odhalit vyšší než průměrnou spotřebu nebo dohledat, v jaké části trasy došlo k neúsporné jízdě,“ popisuje Tomáš Kadeřábek. „Celých 40 % nákladů na provoz vozového parku je ovlivněno právě chováním řidiče. Jeho optimalizací je tak možné ušetřit nemalé finanční prostředky,“ dodává.

Asistenční aplikace pomohou v případě nehody

Jsme zvyklí, že pokud nastane problém, automaticky voláme o pomoc mobilním telefonem. V případě zdravotnické pomoci je linka jasná, ale kde budeme hledat třeba nejbližší servis? A co když nám auto přestane jet uprostřed lesa? Pojišťovny nebo poskytovatelé operativního leasingu nabízejí pro tyto případy různé podpůrné aplikace. Ty umožňují jednoduše využít přímý kontakt na asistenční službu, poskytují přehlednou mapu servisních partnerů, ale i další údaje, kupříkladu o rozsahu asistenční služby, aktuální dopravní situaci či termínech STK, a umožňují též nahlášení škodní události, a to včetně odeslání fotodokumentace poškození vozidla.

Budeme telefonem nakonec auta i řídit?

Výrobci aplikací však jdou ještě dál. Telefonem lze například spustit na dálku klimatizaci, otevřít okýnka, zamknout či odemknout, lokalizovat vůz při krádeži, nebo ho dokonce i nastartovat. Ovládání elektronických funkcí na dálku se pomalu stává běžným, přelom ale nastal na letošním veletrhu MWC 2018 ve španělské Barceloně, kde jeden z výrobců mobilních telefonů představil chytrý telefon s umělou inteligencí, která vozidlo sama řídila. Takto řízený automobil se dokonce dokázal i vyhnout cyklistovi. Telefon prý umí poznat zhruba tisíc různých objektů v dráze vozu a adekvátně reagovat. Je to první krok ke zcela autonomním vozidlům?

 

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...