5 mýtů o elektromobilech, které už neplatí

Elektromobily jsou lidem sympatické především kvůli ekologickému rozměru.

Elektromobily by si lidé koupili ale jen v případě

– když by byly levnější než klasické vozy. Jak ukázal průzkum společnosti E.ON, spotřebitelům na elektromobilech vadí především krátká dojezdová vzdálenost, dlouhá doba dobíjení nebo řídká síť dobíjecích stanic. Podle odborníků jde ale o mýty, nebo přinejmenším nepřesnosti. Dojezdová vzdálenost se za posledních pět let zdvojnásobila a provoz elektromobilu je levnější než v případě běžného automobilu.

1. Dlouhá doba dobíjení

Pomalejší dobíjení vyčítá elektromobilům 38 procent dotázaných respondentů. Průměrná doba dobíjení elektromobilu se odvíjí od řady proměnných, jako je kapacita baterie, typ elektromobilu nebo roční doba. Vliv na délku nabíjení má i typ nabíječky. Elektromobil je možné nabít doma ze zásuvky, nicméně nabíjení s malým příkonem je dlouhé, trvá v průměru kolem 6 až 8 hodin. Rychlejší nabíjení umožňují rychlonabíjecí stanice. „Ty mají příkon zpravidla nad 50 kW a elektromobil nabijí během 30 až 60 minut,“ říká Miloslav Fialka ze společnosti E.ON.

2. Elektromobil je hlavně ekologický

Zmatky panují také v případě provozních nákladů elektromobilů. Více než polovina lidí, kteří se do průzkumu zapojili, sice označila ekologickou dopravu za přínosnou, protože omezuje škodlivé emise, ale jen 10 procent uvedlo, že u elektromobilů kvituje nízké náklady na palivo. Levnější provoz je však podle odborníků klíčovou předností vozů na elektřinu. „Odpadá mnoho servisních a údržbových poplatků, od svíček až po nový výfuk. Co se týká provozních nákladů, jsou nižší, především pokud dobíjíte doma a máte přístup k nízké sazbě. Možnost ‚naplnit‘ si auto doma, velmi levně, je ostatně největší výhodou elektromobilů,“ říká Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

3. Elektromobily jsou drahé

Jak ukázal průzkum, aby si lidé elektromobil pořídili, musel by být levnější než běžný vůz. Pouze 5 procent spotřebitelů by si za nákup vozu na elektřinu připlatilo, maximálně však 60 tisíc korun. Podpořit nákup elektromobilů mají také dotační programy, které jsou určené pro obce a státní subjekty. Pro fyzické osoby a občany zatím žádný dotační program vypsán nebyl. Státní podporu by ale podle průzkumu uvítalo 41 procent lidí. „Teprve klesající cena elektromobilů a případně dotace rozpohybují trh jak s elektromobily, tak s jejich nabíjením,“ dodává Miloslav Fialka.

4. Elektromobily mají krátký dojezd

Lidé elektromobilům vyčítají i krátkou dojezdovou vzdálenost. Ocenili by, pokud by vozy na elektřinu ujeli 500 kilometrů na jedno nabití. Dojezdová vzdálenost vozů na elektřinu se ale prodlužuje s každou novou generací. „Zatímco před pěti lety elektromobily ujely 100 až 150 kilometrů, dnes je průměrný dojezd kolem 200 až 300 kilometrů. Výjimkou jsou modely Tesla, které mají dojezd přes 400 kilometrů na jedno nabití,“ konstatuje Jan Horčík.

5. Chybí dobíjecí stanice

Za překážku rozvoje elektromobility lidé dále označují nízký počet nabíjecích stanic. Síť rychlonabíjecích stanic se však stále rozrůstá. V České republice je už přes 300 dobíjecích stanic, avšak minimum těch rychlonabíjecích. Je tedy potřeba podpořit jejich vznik zejména kolem hlavních tahů. S elektromobilitou dlouhodobě počítají energetické společnosti, které do výstavby rychlonabíjecích stanic investují. „Nyní realizujeme a připravujeme investice do dvou dotovaných projektů, jejichž cílem je instalace stanic v dopravně významných lokalitách napříč Českem,“ uvádí Miloslav Fialka.

To, že by měl počet elektromobilů a dobíjecích stanic narůstat, ukazují i trendové křivky. „Přechod k elektromobilitě nebude závratně rychlý, auto není produkt, který bychom měnili jednou za tři čtyři roky. Elektromobily ale už dnes nabízejí oproti spalovacím autům tolik výhod, že změna je nevyhnutelná,“ uzavírá Jan Horčík.

 O společnosti E.ON

Energetická skupina E.ON v České republice patří do skupiny E.ON SE, která je největším soukromým poskytovatelem energetických služeb v Evropě a zásobuje elektřinou a plynem na 15 milionů zákazníků. Česká energetická skupina E.ON zásobuje prostřednictvím své více jak 65 000 km dlouhé distribuční sítě elektřinou 1,2 milionu zákazníků, zejména v jižních Čechách a na jižní Moravě. Její tržní podíl v tomto sektoru činí 20 %. V oblasti plynu disponuje více jak 4 000 km dlouhou sítí a její podíl na trhu s plynem v České republice činí téměř 11 %.

Jako významný dodavatel elektřiny a zemního plynu cítí energetická společnost E.ON

– velkou odpovědnost nejen za spolehlivé dodávky energie a kvalitní služby zákazníkům, ale také za životní prostředí kolem nás. Svým zákazníkům proto přináší řadu informací a služeb, které pomáhají šetřit přírodu a snižovat jejich spotřebu energií.

Více informací o těchto aktivitách je možné najít na:

O magazínu Hybrid.cz

Internetový magazín Hybrid.cz se jako jediný na českém internetu dlouhodobě věnuje problematice alternativních pohonů. Od roku 2006 přináší aktuální informace ze světa hybridů, elektromobilů nebo aut na plyn a vodík. Věnuje se také jednostopým dopravním prostředkům, jako jsou elektrokola, elektromotorky či elektroskútry a dalším alternativám v oblasti osobní i užitkové dopravy. Více lze najít na www.hybrid.cz.

Více na:

www.eon.cz

Zdroj:

www.lesensky.cz

Související články

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je tak trochu jiný Lexus do města

LBX je zcela novým modelem pro nový trh značky Lexus v Evropě. Má ambice změnit pravidla hry a stát se klíčovým modelem k dalšímu růstu značky v tomto regionu. LBX, dosud nejkompaktnější...