30. ročník Shell Eco-marathonu Europe se konal od 15. do 18. května 2014 již potřetí v řadě v náročném městském okruhu v nizozemském Rotterdamu

Shell Eco-marathon Europe 2014

198 studentských týmů z 27 zemí předvedlo skvělé výsledky svého celoročního snažení o to, který z týmů dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva s vlastnoručně navrženým a vyrobeným vozítkem. Do zápolení, se bohužel nezapojili žádní čeští zástupci.

Ohromující výsledky ve všech kategoriích

Kategorii Prototypů

Shell Eco-marathon Europe 2014

– opět ovládl už téměř tradiční vítěz – tým Microjoule-La Joliveri z Francie. Nejenže získal první místo, ale překonal i svůj dosavadní rekord výsledkem 3 314,9 km/l, Studenti z Grazu zase na 1kWh elektrické energie ujeli 1 091 km.

V kategorii UrbanConcept

Shell Eco-marathon Europe 2014

– zaměřené na konvenčnější studie vozidel, uspěl taktéž francouzský tým Lycee Louis Delage s nejlepším výsledkem a zároveň novým rekordem ve třídě benzinových motorů 468,8 km (zlepšení o 73,1 km oproti loňskému výsledku). Tým Sluchtspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice kategorie naftových motorů na 389 km, ve třídě palivových článků se pak studenti z Microjoule-La Joliveri dostali až na 150,5 km.

Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu dodává:

“Byl to snad ten úplně nejlepší ročník. Počasí vyšlo téměř perfektně, týmy dokázaly, že jsou opět o mnoho zkušenější a skvěle připravené, což se odrazilo do úžasných výsledků. Opravdu doufáme, že se studentské inovace v budoucnu promítnou do výroby běžných vozů.“ Jedna taková, zcela výjimečná, inovace byla představena portugalským týmem AERO@UBI, jehož vůz ovládal pohyb řidičova těla namísto volantu.

Už nyní je jasné, že v příštím roce čekají na studenty nové výzvy. Například se jako další typ pohonu objeví CNG, což bude výzvou pro stávající i nové týmy.

Hledají se české týmy pro rok 2015

Žádný český tým se bohužel zatím nechopil příležitosti netradiční a náročný městský okruh vyzkoušet se svým originálním vozem. Naposledy se studenti českých vysokých škol v této mezinárodní soutěži představili roku 2005, kdy v kategorii vozidel s vodíkovým pohonem získali čtvrté místo. V dalších ročnících soutěže své zastoupení Česká republika neměla.

Petr Šindler ze společnosti Shell Czech Republic a.s., který má na starosti komunikaci evropské soutěže zdůrazňuje:

„Každého ročníku Shell Eco-marathon Europe se účastní nejlepší evropské technické vysoké i střední školy a zapojení do soutěže je působivou položkou v životopisu každého studenta technického oboru. Nemůžu nezmínit jedinečnou soutěžní atmosféru a možnost porovnat své schopnosti a dovednosti s vrstevníky z jiných zemí. Studium technických oborů má u nás tradici a dovednosti českých inženýrů jsou historicky známé, navíc současný český automobilový průmysl hraje významnou roli v evropském meřítku. Věřím, že se do dalšího ročníku v roce 2015 najdou talentovaní studenti technických oborů, kteří budou hájit barvy České republiky. Jsme připraveni jim poskytnout maximální možnou podporu v rámci celé soutěže.“

Případní zájemci mohou kontaktovat společnost Shell se svými dotazy na e-mailové adrese shell@amic.cz pod předmětem SEME 2015.

 Výsledky Shell Eco-marathon Europe 2014

Kategorie Prototypů:                     

Druh pohonu Vítěz Výsledek
Benzínový La Joliverie – Lycee Saint-Joseph La Joliverie (FR) 3 314,9 km/l
Naftový IUT GMP Valenciennes – I.U.T Valenciennes (SPA) 1 300,1 km/l
Vodíkový (Palivový článek) H2A – Hogeschool Van Amsterdam (NL) 428,5 km/kWh
Pohon na baterie               TERA TU Graz – T.U. Graz (AUT) 1 091,6 km/kWh
Alternativní (E100 + GTL) SA de Toulouse – Universite Paul Sabatier Toulouse (FR) 2 757,2 km/l

      Kategorie UrbanConcept:             

Druh pohonu Vítěz Výsledek
Benzínový Lycee Louis Delage – Lycee Louis Delage (FR) 468,8 km/l
Naftový Schluckspecht – University Of Applied Sciences Offenberg (GR) 389,0 km/l
Vodíkový (Palivový článek) La Joliverie Polytech Nantes – Polytech Nantes (FR) 150,5 km/kWh
Pohon na baterie Electricar Solution – Lycee Des Metriers De l’ Energie Arles (FR) 312,1 km/kWh
Alternativní (E100 + GTL) DTU Roadrunners – Technical University Of Denmark (DN)        599,0 km/l

                             

O Shell Eco-marathonu

Shell Eco-marathon je jednou z nejinovativnějších a nejnáročnějších studentských soutěží, která se pořádá každý rok v Evropě, Americe a Asii. Spojuje vůdčí osobnosti současnosti i budoucnosti a všechny ty, jež jsou odhodlaní najít udržitelná řešení pro energetické výzvy současného světa.

V průběhu Shell Eco-marathonu Europe se budoucí generace inženýrů ve věku 16 až 25 let z asi 27 zemí snaží navrhnout a postavit energeticky co nejúspornější vozítka. Měřítkem úspěchu je vzdálenost, jež je tým schopen se svým vozem zdolat na 1 kWh nebo 1 litr paliva díky použitým kreativním řešením a technickému know-how. Cílem Shell Eco-marathonu Europe je zapojit témata energetických výzev a problémů mobility do evropského veřejného prostoru a inspirovat k jejich řešení. Ve spolupráci s hostitelským Rotterdamem přináší Shell celou soutěž ještě blíže širokému publiku díky na míru naplánovanému městskému okruhu. Shell Eco-marathon Europe je viditelnou ukázkou závazku společnosti Shell pomoci světu naplnit rostoucí energetické potřeby zodpovědným způsobem, díky spolupráci se studenty a partnery po celém světě.

30. ročník Shell Eco-marathonu Europe se konal od 15. do 18. května 2014 již potřetí v řadě v nizozemském Rotterdamu. Vedle vlastní soutěže byla připravena řada doprovodných akcí s cílem oslovit a inspirovat Evropany se zájmem o energetickou budoucnost a technologie, jež naplní naše budoucí potřeby.

Shell Eco-marathon je celosvětovou iniciativou, podobné akce se pořádají v USA a Asii: Shell Eco-marathon Americas se konal od 25. do 27. dubna v Houstonu a Shell Eco-marathon Asia proběhl od 6. do 9. února v Manile na Filipínách.

Royal Dutch Shell plc

Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterdamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 70 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu, dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií.

Více informací naleznete na www.shell.com.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA: Výjimečná premiéra na oslavu prvního výročí nové značky

CUPRA: Výjimečná premiéra na oslavu...

CUPRA představí světu koncepční vůz 22. února, jeden rok po uvedení nové značky Nové vozidlo zřetelně ukazuje směr a vizi dalšího vývoje značky z hlediska designu i techniky Exkluzivní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Odborná porota předala Hyundai ocenění SAFETYBEST za systém ROA

Odborná porota předala Hyundai ocenění...

Evropská porota udělila značce Hyundai ocenění SAFETYBEST v rámci slavnostního vyhlášení výsledků prestižní ankety AUTOBEST Průkopnický asistent ROA (Rear Occupant Alert) nabízí...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejnovější univerzální pneumatiky Goodyear: nové Eagle F1 Asymmetric 5 nabízejí pohodlí při jízdě, skvělé brzdné vlastnosti za mokra a vynikající ovladatelnost na suché vozovce

Nejnovější univerzální pneumatiky...

Nástupce oblíbených a vysoce hodnocených pneumatik řady Eagle F1 Asymmetric 3 Nové technologie umožnily významné zvýšení brzdného výkonu na mokrém povrchu a ovladatelnosti na suché vozovce, a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear se inspiroval na závodech, zvyšuje laťku a uvádí na trh novou řadu pneumatik Eagle F1 SuperSport určených jak pro jízdu po silnici, tak i na závodní dráhu

Goodyear se inspiroval na závodech,...

Nová řada přináší tři různé typy pneumatik s označením SuperSport, SuperSport R a SuperSport RS Nové technologie umožnily podstatné zlepšení brzdné dráhy a rychlosti na okruhu Nová řada...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak si poradit, když s autem zapadnete ve sněhu

Jak si poradit, když s autem zapadnete ve...

Projížďka autem zimní zasněženou krajinou je pro spolujezdce pohádková. Řidič však musí být ve střehu, protože jízda je ošemetná a při chvilce nepozornosti můžete zapadnout. To je pak...