30. ročník Shell Eco-marathonu Europe se konal od 15. do 18. května 2014 již potřetí v řadě v náročném městském okruhu v nizozemském Rotterdamu

Shell Eco-marathon Europe 2014

198 studentských týmů z 27 zemí předvedlo skvělé výsledky svého celoročního snažení o to, který z týmů dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva s vlastnoručně navrženým a vyrobeným vozítkem. Do zápolení, se bohužel nezapojili žádní čeští zástupci.

Ohromující výsledky ve všech kategoriích

Kategorii Prototypů

Shell Eco-marathon Europe 2014

– opět ovládl už téměř tradiční vítěz – tým Microjoule-La Joliveri z Francie. Nejenže získal první místo, ale překonal i svůj dosavadní rekord výsledkem 3 314,9 km/l, Studenti z Grazu zase na 1kWh elektrické energie ujeli 1 091 km.

V kategorii UrbanConcept

Shell Eco-marathon Europe 2014

– zaměřené na konvenčnější studie vozidel, uspěl taktéž francouzský tým Lycee Louis Delage s nejlepším výsledkem a zároveň novým rekordem ve třídě benzinových motorů 468,8 km (zlepšení o 73,1 km oproti loňskému výsledku). Tým Sluchtspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice kategorie naftových motorů na 389 km, ve třídě palivových článků se pak studenti z Microjoule-La Joliveri dostali až na 150,5 km.

Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu dodává:

“Byl to snad ten úplně nejlepší ročník. Počasí vyšlo téměř perfektně, týmy dokázaly, že jsou opět o mnoho zkušenější a skvěle připravené, což se odrazilo do úžasných výsledků. Opravdu doufáme, že se studentské inovace v budoucnu promítnou do výroby běžných vozů.“ Jedna taková, zcela výjimečná, inovace byla představena portugalským týmem AERO@UBI, jehož vůz ovládal pohyb řidičova těla namísto volantu.

Už nyní je jasné, že v příštím roce čekají na studenty nové výzvy. Například se jako další typ pohonu objeví CNG, což bude výzvou pro stávající i nové týmy.

Hledají se české týmy pro rok 2015

Žádný český tým se bohužel zatím nechopil příležitosti netradiční a náročný městský okruh vyzkoušet se svým originálním vozem. Naposledy se studenti českých vysokých škol v této mezinárodní soutěži představili roku 2005, kdy v kategorii vozidel s vodíkovým pohonem získali čtvrté místo. V dalších ročnících soutěže své zastoupení Česká republika neměla.

Petr Šindler ze společnosti Shell Czech Republic a.s., který má na starosti komunikaci evropské soutěže zdůrazňuje:

„Každého ročníku Shell Eco-marathon Europe se účastní nejlepší evropské technické vysoké i střední školy a zapojení do soutěže je působivou položkou v životopisu každého studenta technického oboru. Nemůžu nezmínit jedinečnou soutěžní atmosféru a možnost porovnat své schopnosti a dovednosti s vrstevníky z jiných zemí. Studium technických oborů má u nás tradici a dovednosti českých inženýrů jsou historicky známé, navíc současný český automobilový průmysl hraje významnou roli v evropském meřítku. Věřím, že se do dalšího ročníku v roce 2015 najdou talentovaní studenti technických oborů, kteří budou hájit barvy České republiky. Jsme připraveni jim poskytnout maximální možnou podporu v rámci celé soutěže.“

Případní zájemci mohou kontaktovat společnost Shell se svými dotazy na e-mailové adrese shell@amic.cz pod předmětem SEME 2015.

 Výsledky Shell Eco-marathon Europe 2014

Kategorie Prototypů:                     

Druh pohonu Vítěz Výsledek
Benzínový La Joliverie – Lycee Saint-Joseph La Joliverie (FR) 3 314,9 km/l
Naftový IUT GMP Valenciennes – I.U.T Valenciennes (SPA) 1 300,1 km/l
Vodíkový (Palivový článek) H2A – Hogeschool Van Amsterdam (NL) 428,5 km/kWh
Pohon na baterie               TERA TU Graz – T.U. Graz (AUT) 1 091,6 km/kWh
Alternativní (E100 + GTL) SA de Toulouse – Universite Paul Sabatier Toulouse (FR) 2 757,2 km/l

      Kategorie UrbanConcept:             

Druh pohonu Vítěz Výsledek
Benzínový Lycee Louis Delage – Lycee Louis Delage (FR) 468,8 km/l
Naftový Schluckspecht – University Of Applied Sciences Offenberg (GR) 389,0 km/l
Vodíkový (Palivový článek) La Joliverie Polytech Nantes – Polytech Nantes (FR) 150,5 km/kWh
Pohon na baterie Electricar Solution – Lycee Des Metriers De l’ Energie Arles (FR) 312,1 km/kWh
Alternativní (E100 + GTL) DTU Roadrunners – Technical University Of Denmark (DN)        599,0 km/l

                             

O Shell Eco-marathonu

Shell Eco-marathon je jednou z nejinovativnějších a nejnáročnějších studentských soutěží, která se pořádá každý rok v Evropě, Americe a Asii. Spojuje vůdčí osobnosti současnosti i budoucnosti a všechny ty, jež jsou odhodlaní najít udržitelná řešení pro energetické výzvy současného světa.

V průběhu Shell Eco-marathonu Europe se budoucí generace inženýrů ve věku 16 až 25 let z asi 27 zemí snaží navrhnout a postavit energeticky co nejúspornější vozítka. Měřítkem úspěchu je vzdálenost, jež je tým schopen se svým vozem zdolat na 1 kWh nebo 1 litr paliva díky použitým kreativním řešením a technickému know-how. Cílem Shell Eco-marathonu Europe je zapojit témata energetických výzev a problémů mobility do evropského veřejného prostoru a inspirovat k jejich řešení. Ve spolupráci s hostitelským Rotterdamem přináší Shell celou soutěž ještě blíže širokému publiku díky na míru naplánovanému městskému okruhu. Shell Eco-marathon Europe je viditelnou ukázkou závazku společnosti Shell pomoci světu naplnit rostoucí energetické potřeby zodpovědným způsobem, díky spolupráci se studenty a partnery po celém světě.

30. ročník Shell Eco-marathonu Europe se konal od 15. do 18. května 2014 již potřetí v řadě v nizozemském Rotterdamu. Vedle vlastní soutěže byla připravena řada doprovodných akcí s cílem oslovit a inspirovat Evropany se zájmem o energetickou budoucnost a technologie, jež naplní naše budoucí potřeby.

Shell Eco-marathon je celosvětovou iniciativou, podobné akce se pořádají v USA a Asii: Shell Eco-marathon Americas se konal od 25. do 27. dubna v Houstonu a Shell Eco-marathon Asia proběhl od 6. do 9. února v Manile na Filipínách.

Royal Dutch Shell plc

Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterdamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 70 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu, dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií.

Více informací naleznete na www.shell.com.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Karolína Topolová získala za úspěchy Mototechny ocenění Marketér roku 2017

Karolína Topolová získala za úspěchy...

Umístění v  soutěži generální ředitelka AURES Holdings chápe zároveň i jako odměnu za 20 let úspěšného působení u největšího prodejce ojetých automobilů AAA AUTO Prezidium České...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hyundai Motorsport se postaví na start Rallye Portugalsko se čtyřmi vozy

Hyundai Motorsport se postaví na start...

Hyundai Motorsport se vrací do Evropy, kde se zúčastní se čtyřmi vozy Rallye Portugalsko, šestého podniku ze 13 soutěží Mistrovství světa v rallye FIA WRC 2018 (FIA World Rally Championship)....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sníh v červenci nebo vlna veder na Vánoce? Nová „továrna na počasí“ Fordu dokáže vytvořit jakékoliv klimatické podmínky

Sníh v červenci nebo vlna veder na...

Moderní „továrna na počasí“ dokáže simulovat různé klimatické podmínky – nejen teplotu, ale i vlhkost vzduchu a sílu větru Řidiči se tak mohou spolehnout, že jejich vozy Ford obstály v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ve virtuální realitě na závody tahačů v Misanu

Ve virtuální realitě na závody...

Ve hře Euro Truck Simulator 2 mají řidiči za úkol včas doručit na italský okruh pneumatiky pro závodní tahače Goodyear vytvořil tým s hráči počítačové hry Euro Truck Simulator 2 (ETS2) a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost Volvo Cars se rozhodla přestat ve svých kancelářích, kantýnách a na svých akcích využívat jednorázové plasty

Společnost Volvo Cars se rozhodla...

Do konce roku 2019 přestane společnost Volvo Cars ve svých kancelářích, kantýnách a na svých akcích v celosvětovém měřítku využívat jednorázové plasty. Přijaté rozhodnutí vychází z...