1000 mil československých: Veterány ŠKODA na trati legendárního závodu

  • Závodu 1000 mil československých se letos zúčastní dva veterány ŠKODA
  • 100. výročí vzniku Československa připomene start u pražského Autoklubu i trasa Praha – Bratislava – Praha
  • Účast symbolicky navazuje na start vozů ŠKODA 637 a aerodynamických kupé ŠKODA RAPID Six v tomto legendárním závodě v letech 1933-1935

Závod 1000 mil československých patřil k nejvýznamnějším motoristickým událostem prvorepublikového Československa, značka ŠKODA se proto aktivně účastnila všech tří uspořádaných ročníků v letech 1933 až 1935. Chybět nebude ani v jeho novodobé podobě, která se letos jede již pošesté. Třídenní veteránský podnik startuje ve čtvrtek 14. června v Praze, poté účastníci zamíří do slovenské Bratislavy a cílem projedou v sobotu 16. června opět v Praze.

Závod 1000 mil československých, inspirovaný podobným italským podnikem Mille Miglia, byl Autoklubem RČs. poprvé vypsán v roce 1933, zúčastnit se mohly „cestovní automobily“, tedy provedení přímo odvozená ze sériové produkce. Podnik byl sice deklarován jako soutěž, ve skutečnosti však šlo o rychlostní závod, pořádaný v běžném provozu. Účastníci byli ve dne v noci konfrontováni s koňskými povozy, nákladními automobily, cyklisty i chodci. Takřka 1600kilometrová délka trati prověřila nejen rychlost a ovladatelnost vozidel, ale v neposlední řadě také jejich robustnost a spolehlivost.

V prvních dvou ročnících (1933, 1934) závodníci z Prahy zamířili přes Kolín, Německý Brod (nyní Havlíčkův Brod), Jihlavu, Velké meziříčí, Brno a Břeclav do Bratislavy a zpět. Tuto trasu absolvovali dvakrát za sebou, celkem tedy ujeli 1592,8 km. V roce 1935 se z Brna do Bratislavy jelo přes Pohořelice a Mikulov, délka závodu se tak mírně zkrátila na 1540 km. Další ročníky již nebyly uspořádány zejména s ohledem na zhoršující se mezinárodně-politickou situaci.

1000 mil 1933 obeslala mladoboleslavská automobilka třemi šestiválcovými vozy ŠKODA 637, startujícími ve třídě do 2000 cm3 . Obsadily v ní 2., 3. a 4. místo, nejlepší z posádek, Jahn-Žádný, dosáhla času 20 h 14 min 18 s. V roce 1934 se jedinému startujícímu vozu ŠKODA 637 s posádkou Kratochvíle-Koudelka podařilo obsadit 2. místo ve třídě. Poslední „míle“ (1935) zůstávají spojeny s ještě rychlejšími, navíc velmi atraktivními aerodynamickými automobily. Jednalo se o trojici velkých kupé ŠKODA RAPID Six, která s upraveným osvědčeným šestiválcem z typu 637 dosahovala rychlosti až 130 km/h. Dvojice Komár – Houšť se umístila 5. v celkové klasifikaci, nejvyšším příčkám tehdy již kralovaly závodní speciály v čele s Bugatti.

Po krátkodobé renesanci 1000 mil československých v letech 1970-1972, pořádaných pro historická vozidla na postupně zkracované trati, byla tradice závodu obnovena v roce 2013, u příležitosti 80. jubilea původní akce. Trať Praha – Bratislava – Praha se jede pouze jednou, letošní, již šestý novodobý ročník závodu 1000 mil československých je slavnostní vzhledem ke 100. výročí vzniku Československa. Přejímka vozidel i samotný start závodu se proto odehrají na autentickém místě, před budovou Autoklubu ČR v pražské Opletalově ulici. První vůz se na trať vydá ve čtvrtek 14. června v 6:00 h. Letošní novinkou je také modifikace trati, umožňující průjezd části původních úseků Velké ceny ČSR na Masarykově okruhu, včetně prostoru původního depa a boxů. Cílem prvního ze tří dnů závodu se stane Hviezdoslavovo náměstí v centru Bratislavy, kde budou vozy od 17:00 h vystaveny. Druhá etapa bude kopírovat trať jiné populární akce historických vozidel, 500 km Slovenských, a třetí den se závodníci vydají z Bratislavy zpět do Prahy. Zde bude závod slavnostně zakončen v Národním technickém muzeu, před budovou NTM si zájemci budou moci vozidla v klidu prohlédnout v neděli 16. června od 17:00 hod.

ŠKODA na trať vysílá dvojici atraktivních automobilů. Pozornost jistě vzbudí impozantní limuzína ŠKODA SUPERB 3000 z roku 1939, exponát ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. Odkazuje na účastníka předválečných ročníků, model 637. Ten od roku 1934 používal místo žebřinového rámu podvozku a dvojice tuhých náprav progresivní řešení s centrálním páteřovým nosníkem, vpředu rozvidleným pro uložení motoru. Spolu s nezávislým zavěšením všech kol umožnila tato konstrukce vozům ŠKODA nové generace, včetně řady SUPERB, dosahovat vysokého komfortu jízdy i na méně kvalitních silnicích. SUPERB 3000, vybavený šestiválcovým motorem 3,1 l o výkonu 85 koní (63 kW), vyvine i s rozměrnou šestimístnou karoserií vnějších rozměrů 5200 x 1800 x 1720 mm rychlost 125 km/h.

Pozornosti diváků se bude těšit také zelený vůz ŠKODA 1101 « Tudor » z roku 1948, jehož čtyřválec 1,1 l/32 k (23,5 kW) mu uděluje rychlost až 100 km/h. Tudor zaujme nejen tehdy velmi oblíbenou, prakticky řešenou karoserií polokabriolet s pevnými rámy dveří a rozměrným stahovatelným dílem střechy. Spojovala tak přednosti otevřeného i zavřeného vozu. Automobil ze sbírek ŠKODA Muzea má navíc zajímavou historii. Byl dokončen 5. dubna 1948 a o jedenáct dní později předán prvnímu majiteli. Byl jím Jean-Pierre Grenier, atašé švýcarské ambasády v Praze.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO se stala oficiálním sponzorem letošního Mistrovství světa v silniční cyklistice UCI

ŠKODA AUTO se stala oficiálním...

ŠKODA AUTO poskytne 122 doprovodných vozidel Mistrovství světa v silniční cyklistice UCI se koná od 22. do 30. září v Tyrolsku Podél tratí se očekává účast zhruba 500 000 fanoušků; více...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA slaví stoleté výročí vzniku republiky také paketem mimořádné výbavy: Edice 100

ŠKODA slaví stoleté výročí vzniku...

Edice 100 za symbolických 100 Kč, k objednání u autorizovaných obchodníků až do konce roku 2018 Prošití sedadel a koženého volantu v barvě trikolóry, zašité vlajky na předních sedadlech a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výroba modernizovaného modelu ŠKODA FABIA v Mladé Boleslavi zahájena

Výroba modernizovaného modelu ŠKODA...

Modernizované provedení třetí generace modelu FABIA od nynějška sjíždí z linky v Mladé Boleslavi ŠKODA FABIA dostala svěží design exteriéru a interiéru a moderní asistenční systémy...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA na Oldtimer-Grand-Prix představuje milníky své sportovní historie

ŠKODA na Oldtimer-Grand-Prix představuje...

Více než 40 veteránů ŠKODA se zúčastní víkendové Oldtimer-Grand-Prix na legendárním okruhu Nürburgring Vzácná ŠKODA F3 z roku 1965 ilustruje výrobu závodních vozů formule 3 ve východní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ve 280 znacích: Komunikace nyní i na Twitteru

ŠKODA ve 280 znacích: Komunikace nyní i...

Modelové novinky, informace a nové pohledy do světa značky ŠKODA nyní i na @skodaautonews Se zahájením dynamické prezentace modernizovaného modelu ŠKODA FABIA začíná oddělení komunikace...