100 let od vzniku Československa: ŠKODA pilířem národního hospodářství

  • ŠKODA AUTO si připomíná 100. výročí od založení Československa
  • Značka ŠKODA lídrem domácího trhu od roku 1936 a pilířem národního hospodářství
  • Motor exportu ŠKODA AUTO aktuálně dodává své vozy na 103 trhů

28. října byla založena demokratická Československá republika. Automobily firmy Laurin & Klement u nás byly již tehdy velmi oblíbené, od roku 1936 je podnik se značkou ŠKODA lídrem domácího trhu. I ve složitých dobách socialismu si ŠKODA dokázala zachovat pověst inovativního a solidně vedeného podniku. Se začleněním do skupiny Volkswagen v roce 1991 nastoupila ŠKODA cestu dynamického rozvoje globální značky.

Bezprostředně po založení demokratického Československa v říjnu 1918 se automobilka Laurin & Klement (L&K) musela vypořádat s rozpadem trhu bývalého Rakousko-Uherska. Kromě toho jí z důvodu trvalé stagnace odpadly i některá zahraniční odbytiště v poválečné Evropě. Řešení spočívalo ve fúzi s plzeňskou společností ŠKODA, k níž došlo v roce 1925. Velkorysý investiční program umožnil vývoj nové generace automobilů. ŠKODA se kromě toho stala také jedním z průkopníků pásové výroby v Československu.

Díky pokročilé paletě produktů s modely ŠKODA POPULAR, RAPID, FAVORIT a SUPERB, které byly v tuzemsku i v zahraniční velice žádané, vyšla automobilka z období světové hospodářské krize posílena, slavila výrazné úspěchy i na poli motoristického sportu. Po krátké odmlce se ŠKODA v roce 1936 vrátila zpět na vrchol českého automobilového trhu. V posledním předválečném roce 1938 získala tržní podíl 39,2 procenta. I za hranicemi země – v Evropě, ale i v Asii a v zámoří – dosáhla firma velmi dobrých prodejních výsledků. V období tzv. první republiky, vymezeném 28. říjnem 1918 a 30. zářím 1938, tak i díky rozvoji automobilového průmyslu platilo Československo za jednu z nejvyspělejších zemí světa.

Pozitivní rozvoj zbrzdil začátek druhé světové války. Během války se výroba vozidel omezila téměř jen na nákladní a speciální vozy a na osobní modely upravené pro vojenské účely. Po skončení válečného konfliktu byla automobilka zestátněna, k hlavnímu výrobnímu závodu v Mladé Boleslavi přibyly bývalé karosárny v Kvasinách a ve Vrchlabí. Strukturu nabídky i objem produkce nově určovala socialistická plánovaná ekonomika. Přes bezpočet restrikcí a omezení kontaktů s vyspělými západními trhy se díky entuziasmu a kompetenci osazenstva dařilo i nadále vyrábět kvalitní automobily. Mezi automobilkami tehdejšího východního bloku byla značka ŠKODA jasným lídrem.

Představením vozu ŠKODA 1000 MB v roce 1964 začala automobilka psát novou kapitolu své úspěšné historie. Jako první vůz značky ŠKODA měl tento model samonosnou karoserii a motor u poháněných zadních kol. V zádi se nacházel velice moderní motor, jehož blok byl vyrobený unikátní technologií tlakového lití hliníku. ŠKODA 1000 MB svého času patřila k nejlepším vozům litrové třídy – v Evropě i na světě. Roční objem produkce záhy překročil hranici 100 000 automobilů a tím ŠKODA značnou měrou přispěla k masové motorizaci Československa.

Po modelu 1000 MB následovala modelová řada ŠKODA 100, resp. ŠKODA 110. Ta zahrnovala ikonické sportovní kupé ŠKODA 110 R (1970-1980), základ sportovních derivátů značky, v čele legendární Š 130 RS, která v roce 1977 vzbudila rozruch vítězstvím ve své třídě na Rallye Monte Carlo. Četné další úspěch na poli motoristického sportu zaznamenala značka ŠKODA v 70. a 80. letech 20. století. Koncepce vozů s motorem vzadu, korunovaná úspěchy v automobilových soutěžíc, dominovala také sériové produkci: v roce 1976 vystřídala modelovou řadu Š 100/110 generace ŠKODA 105/120, později přibyla verze 130. Sedanům sekundovala atraktivní kupé GARDE a RAPID.

V roce 1987 představila značka model ŠKODA FAVORIT, moderní kompaktní vůz s pohonem předních kol a designem italského studia Bertone. Pro zemi v tehdejším východním bloku to byla automobilová revoluce. Nadčasově koncipovaný FAVORIT se stal výchozím bodem dalšího dynamického rozvoje značky ŠKODA po pádu železné opony.

Po takzvané ,sametové revoluci‘ v roce 1989 potřebovala ŠKODA silného strategického partnera. Spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991 představovalo rozhodující krok k jednomu z největších úspěšných příběhů v moderní automobilové historii. Jako v pořadí čtvrtá značka koncernu Volkswagen ŠKODA vzkvétá: byla modernizována modelová paleta i výrobní závody, automobily přesvědčí vysokou kvalitou a moderní technikou. Symbolem nové éry se stal model ŠKODA OCTAVIA, který automobilka veřejnosti představila v roce 1996. Po tomto bestselleru postupně následovaly další modelové řady v různých segmentech. Celosvětové růstové impulzy dodávají zejména modely kategorie SUV. V roce 2016 zahájila ŠKODA výrobu modelu KODIAQ, který v závislosti na konkrétním provedení nabízí místo pro pět až sedm osob. V roce 2017 představila ŠKODA kompaktní SUV KAROQ .

Hlavní zásady pro pokračování a rozvíjení úspěšného kurzu jsou zakotveny ve Strategii 2025. Mezi její hlavní témata patří mimo jiné elektromobilita, digitalizace podniku, produktů a výroby i nové služby, související s mobilitou a konektivita. Vedle rozšíření úspěšné SUV-ofenzívy se počítá i s další internacionalizací.

Od založení Československa před 100 lety se mladoboleslavská značka rozvinula v jednu z největších automobilek na světě. Na této cestě ŠKODA zvládla řadu výzev a průběžně rozšiřovala objem produkce i modelovou paletu. Aktuálně nabízí značka osm modelových řad: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ a KAMIQ (v Číně) a SUPERB. Vedle trojice domácích českých výrobních závodů ŠKODA vyrábí i v sedmi dalších zemích světa. Nejdůležitějším trhem je Čína. Srovnání ročního objemu produkce let 1918 a 2018 dokazuje úspěšný vývoj značky ŠKODA černé na bílém: dnešních více než 1,2 milionu osobních vozů překonává výsledky roku 1918 více než 4000násobně.

Vybrané milníky v produkci společnosti ŠKODA AUTO*:

  • 1895: založení společnosti Laurin & Klement
  • 1905: zahájení výroby automobilů
  • 1991: 5 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905
  • 13. července 2006: 10 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905
  • 5. února 2013: 15 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905
  • 10. prosince 2014: poprvé vyroben miliontý vůz v rámci jednoho kalendářního roku
  • 26. září 2017: 20 milionů vozů značky ŠKODA od roku 1905″

* včetně automobilů značky L&K

 

 

 

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO zahajuje výstavu o závodu Vrchlabí

ŠKODA AUTO zahajuje výstavu o závodu...

Výstava „Od milimetru k mikrometru“ představuje historii a současnost vrchlabské továrny ŠKODA AUTO Jeden z nejstarších závodů v automobilovém odvětví v Evropě si letos připomíná 110 let...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč...

Praktický dárek pro studenty, partnerky, rodiče v důchodovém věku, nebo i pro sebe   Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO se vrací mezi hlavní partnery české hokejové reprezentace

ŠKODA AUTO se vrací mezi hlavní...

ŠKODA posiluje svoji pozici u české hokejové reprezentace Mladoboleslavská automobilka se vrací mezi hlavní partnery národního týmu Celkem 22 vozů ŠKODA mohou v letošní sezoně využívat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Bezpečný prosincový pátek: I vánoční stromek se musí připoutat

Bezpečný prosincový pátek: I...

Přeprava na střeše: Zabalit do deky, kmenem dopředu, zajistit proti pohybu Za špatně upevněný vánoční stromek hrozí pokuta 2 000 Kč Dárky a jiné objemné předměty patří do zavazadelníku,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu ŠKODA SCALA v Tel Avivu ve fotografiích

Světová premiéra modelu ŠKODA SCALA v...

Nový kompaktní model značky ŠKODA vyjíždí poprvé na scénu Premiéra ve startupové metropoli na pobřeží Středozemního moře za účasti zhruba 400 hostů z celého světa Další velký krok ve...